EUCHARYSTIA - MSZA ŚWIĘTA
PIERWSZE MSZE ŚWIĘTE – JAK WYGLĄDAŁY?
Pierwsi chrześcijanie odprawiali Mszę św. w domach prywatnych, poprzedzając ja agapą, czyli ucztą miłości.
Odprawiana od bez mała dwóch tysięcy lat Msza św. stanowi jedną z największych tajemnic naszej wiary i, co godne podkreślenia, istotne jej części pozostały niezmienione do naszych czasów.
Rozwojowi w ciągu wieków podlegały tylko pewne drobne szczegóły liturgii, takie jak: ruchy celebransa, szaty, naczynia, kształt chleba, śpiewy, dobór modlitw i fragmentów Pisma Świętego. Określeniem obrzędów Mszy św. zajął się Sobór Trydencki (1545-1563).
Pierwsi chrześcijanie odprawiali Mszę św. w domach prywatnych, poprzedzając ją agapą, czyli ucztą miłości. Bardzo dokładnie strukturę celebry Mszy w II w. opisał św. Justyn, który ok. 155 r. tak wyjaśniał pogańskiemu cesarzowi Antoninusowi Piusowi, co czynią chrześcijanie: „W dniu zwanym dniem Słońca odbywa się w oznaczonym miejscu zebranie wszystkich nas, zarówno z miast jak i ze wsi. Czyta się wtedy Pisma apostolskie lub prorockie, jak długo na to czas pozwala. Gdy lektor skończy, przewodniczący zabiera głos, upominając i zachęcając do naśladowania tych wzniosłych nauk. Następnie wszyscy powstajemy z miejsc i modlimy się za nas samych... oraz za wszystkich, w jakimkolwiek znajdują się miejscu, by otrzymali łaskę pełnienia w życiu dobrych uczynków i przestrzegania przykazań, a w końcu dostąpili zbawienia wiecznego. Po zakończeniu modlitw przekazujemy sobie nawzajem pocałunek pokoju. Z kolei bracia przynoszą przewodniczącemu chleb i kielich napełniony wodą zmieszaną z winem. Przewodniczący bierze je, wielbi Ojca wszech rzeczy przez imię Syna i Ducha Świętego oraz składa długie dziękczynienie za dary, jakich nam Bóg raczył udzielić. Modlitwy oraz dziękczynienie przewodniczącego kończy cały lud, odpowiadając: Amen. Gdy przewodniczący zakończył dziękczynienie i cały lud odpowiedział, wtedy tak zwani u nas diakoni rozdzielają obecnym Eucharystię, czyli Chleb oraz wino z wodą, nad którymi odprawiano modlitwy dziękczynne, a nieobecnym zanoszą ją do domów".
Zatem już wówczas Eucharystia dzieliła się, tak jak dzisiaj, na liturgię słowa (pieśni, modlitwy i czytanie Pisma świętego) i liturgię ofiary. W części przygotowawczej mogli brać udział pokutnicy i katechumeni (Msza katechumenów), w drugiej części tylko wierni ochrzczeni i żyjący z jedności z Kościołem (Msza wiernych). Liturgii przewodniczył biskup lub delegowany przez niego prezbiter. Wszyscy obecni, łącznie z kapłanami, ubrani byli w stroje. W niektóre dni powszednie Kościół na Wschodzie odprawiał samą liturgię słowa, bez Eucharystii. Językiem liturgicznym była głównie greka, najbardziej rozpowszechniona w pierwszych wiekach.
Wieczernik
Dzisiaj łatwo wskazać zarówno miejsce w Jerozolimie, gdzie znajdował się Wieczernik, jak i biblijny Emaus. W IV w. w miejscu Ostatniej Wieczerzy została wzniesiona bazylika, której burzliwe losy na przestrzeni dziejów zakończyły się ostatecznie przyjęciem jej pod administrację gminy żydowskiej. W dolnej części budynku znajduje się obecnie synagoga z symbolicznym grobem króla Dawida. Franciszkanie, pierwsi właściciele bazyliki, pod naporem muzułmanów w poł. XVI w. musieli opuścić świątynię i już nigdy jej nie odzyskali. Dopiero po wykupieniu przez Kustodię Ziemi Świętej w 1936 r. terenów salwujących z Wieczernikiem wybudowano na nich kaplicę zwaną popularnie kościołem przy Wieczerniku lub też Małym Wieczernikiem.
Prawdziwy, rzeczywisty, substancjalny
Najważniejszymi symbolami sakramentu Eucharystii jest pszenny chleb i wino gronowe, które w wyniku konsekracji, kiedy kapłan modli się słowami Jezusa z Ostatniej Wieczerzy: „To jest Ciało moje za was wydane… To jest kielich Krwi mojej…”, przeistaczają się w Ciało i Krew Chrystusa. Pod konsekrowany postaciami chleba i wina jest obecny żywy Chrystus w sposób prawdziwy, rzeczywisty i substancjalny, z Ciałem, Krwią, Duszą i Bóstwem.
W języku Biblii „ciało i krew” oznacza człowieka (por. Mt 16,17; 1Kor 15,50). Rozdzielenie ich oznacza symboliczną śmierć. Dlatego też chleb i wino są osobno konsekrowane i zmieniają się sakramentalnie w Ciało i Krew Chrystusa, który mówił: „Ciało moje jest prawdziwym pokarmem, a Krew moja jest prawdziwym napojem” (J 6,55).
Jezus, ustanawiając Mszę, powołał się wprost na kapłana Melchizedeka, który według 14. rozdziału Księgi Rodzaju złożył Bogu ofiarę z chleba i wina. Ponieważ z Psalmu 110 wynika, że Mesjasz będzie „kapłanem na wieki na wzór Melchizedeka”, ustanowienie Eucharystii jest wypełnieniem przepowiedni mesjańskiej.
Jak niewielkie zmiany na przestrzeni wieków dokonały się w celebrze liturgii eucharystycznej
Ksiądz dr Antoni Witkowiak, prowadzący badania nad rozwojem liturgii eucharystycznej w swej pracy Propedeutyka Teologii Katolickiej dowodzi, jak niewielkie zmiany na przestrzeni wieków dokonały się w celebrze liturgii eucharystycznej. „Msza wiernych rozpoczynała się od Ofiarowania - czytamy o tym, jak modlili się chrześcijanie w pierwszych wiekach. - Po Oremus i modlitwie kapłana chór intonował psalm i antyfonę, a wszyscy obecni, kapłani i wierni, zbliżali się do ołtarza, niosąc swe dary ofiarne, chleb i wino. Wino diakoni wlewali do kielicha, chleb częściowo składali na patenie do Mszy św., a resztę układali na stole, skąd po pobłogosławieniu zabierali go wierni do domów dla tych, którzy nie brali udziału we Mszy św. Na zakończenie ofiarowania darów celebrans umywał ręce i odmawiał Orate fratres, wzywając wiernych do modlitwy o przyjęcie przez Boga złożonej ofiary. Modlitwy przed Przeistoczeniem (z początku głośno, później po cichu) odmawiał już sam kapłan. Były to modlitwy za żywych i wspomnienie świętych.
Po Przeistoczeniu nie podnoszono w górę świętych postaci, gdyż wierni stali blisko ołtarza i widzieli Je z łatwością. Gdzie zaś ołtarz był osłonięty firankami (dla zachowania tajemnicy), podnoszenie świętych postaci było bezcelowe. Dopiero od XI wieku istnieje we Mszy św. Podniesienie. Po Przeistoczeniu kapłan odmawiał 6 modlitw, w których ofiarowywał Bogu obecną na ołtarzu ofiarę, modlił się przez pośrednictwo Jezusa Chrystusa za zmarłych i za żywych wiernych. Między piątą a szóstą modlitwą po Przeistoczeniu poświęcano pokarmy, co później zlikwidowano, by nie przedłużać Mszy św. Po szóstej modlitwie następowało przygotowanie do Komunii św.: odmówienie Ojcze nasz i trzech modlitw przed Komunią św. Po drugiej modlitwie dawano sobie pocałunek pokoju. Komunię św. rozdzielano pod dwiema postaciami. Chleb kładziono na prawą rękę, wino podawano do picia wprost z kielicha, przez rurkę lub przy pomocy łyżeczki. W czasie Komunii św. śpiewano psalm (Communio). Po Komunii św. odmawiano modlitwę dziękczynną (Postcommunio) i słowami Ite, missa est odsyłano wiernych do domu".
W jaki sposób mamy uczestniczyć we Mszy Świętej
Jak Chrystus ustanowił Eucharystię
Pierwsze Msze św. - jak wyglądały?
Ta sama od 2000 lat, a jednak...
Modlitwa o uzdrowienie do odmawiania po Mszy świętej
Niezwykła historia wielkiego święta (Boże Ciało)
O Eucharystii w Katechizmie Kościoła Katolickiego
Czytając encyklikę o Eucharystii
św. Tarsycjusz - oddał życie w obronie Jezusa Eucharystycznego
UCZESTNICTWO WE MSZY ŚWIĘTEJ. Kiedy?
MAM BYĆ/JESTEM UCZNIEM CHRYSTUSA!
W Nowym Testamencie 262 razy pojawia się słowo uczeń, które określa jego istotę. Uczniem jest ten, kto stara się być jak jego mistrz, przyjmując jego kryteria wartości, sposoby działania oraz misję, czyli ten, który "jest jak jego mistrz", zaś jego celem jest dojść do tego, by być jak jego mistrz, to znaczy stać się mistrzem, który uczy innych żyć.
Bardziej niż za pomocą słów, Jezus nauczał przykładem, dlatego też powiedział: Uczcie się ode mnie (Mt 11, 29) i Jeżeli będziecie trwać w nauce mojej, będziecie prawdziwie moimi uczniami (J 8, 31). [CAŁOŚĆ]
A, PÓŹNIEJ - JEGO ŚWIADKIEM.
Copyright 2019-03-19; v. 01- 2000 r.. Wzorem Jezus - katecheza - Mirosław Ciepłucha. e-mail
Wszystkie prawa zastrzeżone. Skorzystasz - podaj źródło.
Wykorzystałem materiały, nawet, sprzed kilkudziesięciu lat, dlatego brakuje np. autorów itp; jest Twój tekst/praca, przyślij info - zostanie dodane.
WWW ARCHIWALNE