Część praktyczna plansza III - zmiana kształtu obiektu

Pora na kolejny typ animacji, który polega na zmianie kształtu obiektu. W naszej animacji zajmiemy się płynnym przejściem kwadratu w koło. To stary i oklepany przykład, ale najlepiej i najprościej oddaje cechy tego typu animacji.
Na początku utwórzmy nowy film i ustalmy właściwości pola pracy. Mam nadzieję, że z tym zadaniem poradzicie sobie już sami, nie chcecie przecież czytać czwarty raz tego samego. Teraz wybieramy pierwszą klatkę naszej warstwy (nazwałem ją "shape") i rysujemy w niej dowolny kwadrat. Następnie w klatce 30 naszego filmu wstawiamy pustą klatkę kluczową. Aby to zrobić klikamy prawym przyciskiem myszy na 30 klatce i wybieramy Insert Blank Keyframe. W miejscu naszego kwadratu rysujemy koło... aby miało ono podobne wymiary i położenie posługujemy się panelem Properities. Kiedy już mamy gotowe koło wracamy do pierwszej klatki i wybieramy dla niej właściwości: z panelu Properities wybieramyz rozwijanego menu przy opcji Tweening funkcję Shape.

Na naszej linii czasu między klatkami powinna się pojawić czarna strzałka na zielonym tle.

Jeśli teraz naciśniemy Enter zobaczymy już jak nasz kwadrat płynnie przechodzi w koło. To jednak nie koniec, postaram się jeszcze zapoznać Was z przydatną funkcją Shape Hints. Funkcja ta pozwala dostosować tor, według którego będzie przebiegać zmiana kształtu. Zaznaczamy pierwszą klatkę i w menu Modify wybieramy opcję Shape i Add Shape Hint (Ctrl+Shift+H). Pojawiło się małe, czerwone kółeczko z symbolem litery A. Powtórzmy tą operację jeszcze trzy razy, tak aby wyświetliły się literki od A do D. Teraz umieśćmy te literki w narożnikach naszego kwadratu.

Przejdźmy do klatki w której mamy kółko. Tutaj znajdują się już nasze literki, należy je jeszcze odpowiednio rozmieścić. Ja zrobiłem to tak jak na screenie, ale warto sobie pokombinować, rozwiązań jest bardzo wiele.

Nasze kółeczka podświetliły się na zielono, co oznacza, że wszystko zrobiliśmy dobrze i zostały nadane Shape-Hinty. W razie problemów z rozmieszczeniem shape hintów polecam na początek metodę prób i błędów, później 'złapiecie' o co chodzi. Można też wesprzeć się helpem Flasha w którym wszystko jest wytłumaczone na prostszym przykładzie liczb. Nasza animacja jest gotowa. Prezentuje się tak (ja jeszcze na koniec dodałem zwykły shape tween aby przejście było płynne):