PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z RELIGII

 

FORMY, ZASADY, KRYTERIA OCENIANIA OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH, WYMAGANIA I CELE EDUKACYJNE Z RELIGII

 

Kontrakt między uczniem a nauczycielem

 

 

   PSO jest zgodny z Rozporządzeniem MEN z 7 IX 2004r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych i Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania oraz Zasadami oceniania osiągnięć edukacyjnych z religii rzymsko-katolickiej w szkołach ogłoszonych przez Komisję Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski 25 sierpnia 2008 r. (KWEP-C-464/08)

 

Jezus jest jedynym wzorem i ideałem w relacjach nauczyciel uczeń i uczeń nauczyciel, które są nacechowane Bożą Miłością, Pokojem, Prawdą i odpowiedzialnością.

 

1. Formy oceniania - sprawdzanie wiedzy ucznia (obszary aktywności ucznia):

Sprawdzian, kartkówka, test; praca podsumowująca dział napisana w domu; praca domowa; wypowiedź ustna; praca w klasie; przygotowywanie i uczestnictwo w imprezach szkolnych i parafialnych (akademie, apele i inne); sporządzanie pomocy dydaktycznych; uczestnictwo w Kółkach prowadzonych przez nauczyciela; uczestnictwo w olimpiadach, konkursach i innych; aktywność; dodatkowe zajęcia; zeszyt; znajomość modlitw i inne

1.1. Prace pisemne

1.1.1. Sprawdzian:

1.1.1.1. Sprawdziany - przeprowadzane będą (zwyczajowo) po zakończeniu każdego działu. Zapowiadane będą z tygodniowym wyprzedzeniem (wpis informacyjny do dziennika) i podaniem za-kresu materiału. Sprawdziany będą oceniane w skali punktowej przeliczanej na oceny w ska¬li 1 - 5 w następujący sposób: 100% - 91% - ocena „5”; 90% - 76% - ocena „4”; 75% - 51% - ocena „3”; 50% - 31% - ocena „2”; 30% - 0% - ocena ”1”.

1.1.1.2. W sprawdzianach będą znajdować się zadania otwarte na ocenę celującą. Będą one oceniane tylko wtedy, gdy uczeń napisze pierwszą część sprawdzianu na ocenę bardzo dobrą.

1.1.1.3. Uczeń, który nie pisał sprawdzianu ma obowiązek zaliczenia materiału w ciągu 7 dni w toku zajęć szkolnych w formie uzgodnionej przez ucznia i nauczyciela.

1.1.2. Kartkówka:

1.1.2.1. Nie musi być zapowiedziana, sprawdzany może być materiał z trzech ostatnich lekcji.

1.1.2.2. W innych przypadkach obowiązują zasady jak ze sprawdzianu.

1.1.2.2. Oceniana jest w systemie punktowym w skali 1 - 5.

1.1.3. Sprawdzanie sprawdzianów i kartkówek: Nauczyciel ocenia sprawdzian i kartkówkę najdalej do 14 ¬dni. Sprawdziany i kartkówki są przedstawiane uczniom w trakcie lekcji, rodzicom na zebraniach.

1.1.4. Uczeń może otrzymać pisemne prace kontrolne do domu, rodzice zaś potwierdzają zapoznanie się z treścią i oceną pracy swoim podpisem. Uczeń jest zobowiązany do zwrotu pracy na następną lekcję. Uczeń otrzymaną pracę i wystawioną ocenę potwierdza własnoręcznym podpisem w dokumentacji na-uczyciela.

1.1.5. Praca domowa

1.1.5.1. Pisemna praca domowa wykonywana jest samodzielnie przez ucznia w domu.

1.1.5.2. oraz inne formy prac przewidziane w programie nauczania.

1.2. Wypowiedzi ustne:

1.2.1. Nauczyciel ma prawo zapytać ucznia na każdej lekcji z trzech ostatnich jednostek tematycznych. Przy ocenie wypowiedzi ustnej są brane pod uwagę: wymagania edukacyjne, styl wypowiedzi, posługiwanie się terminologią przedmiotu.

1.2.2. Odpowiedzi ustne, na żądanie nauczyciela, obejmują materiał z trzech ostatnich jednostek tematycznych. Oceniane są w systemie punktowym w skali od 1 do 6.

1.2.3. Wypowiedzi samodzielne ucznia w ramach pracy na lekcji oceniane są oceną zbiorczą w postaci stopnia w skali od 3 do 5

1.3. Inne formy aktywności ucznia są ocenami wspomagającymi.

 

2. Zasady oceniania.

2.1. Każdy uczeń oceniany jest obiektywnie i sprawiedliwie, kontrola i ocena w religii nie dotyczy wyłącznie sprawdzenia wiadomości, lecz także wartościowania umiejętności, postaw, zdolności twórczych, rozwoju zainteresowań, motywacji uczenia się, a głównie kształtowania cech charakteru, woli, odpowiedzialności za swoje czyny, dokładności, wytrwałości, pracowitości, kultury osobistej, zgodności postępowania z przyjętą wiarą.

2.2. Ocena bieżąca z religii jest formułowana w skali 1-6;

2.3. Każdy uczeń powinien otrzymać w ciągu semestru minimum trzy oceny. W rubrykach dziennika można zaznaczyć stosowne skróty: sprawdziany, kartkówki, testy - spr; praca podsumowująca dział napisana w domu - spr.pr.d; prace dom. - pr.dom; odpowiedz ustna - odp. u.; aktywność - akt; dodatkowe zajęcia - dod; zeszyt  - z; nieprzygotowanie - np - zaznaczane - „-”; inne - inne;

2.4. Testy, krótkie sprawdziany (kartkówki) i odpowiedzi ustne są obowiązkowe;

2.5. Ocenie podlegają także zeszyty przedmiotowe i ich systematycznie prowadzenie.

2.6. Prace domowe - krótkoterminowe (z lekcji na lekcję) lub długo terminowe np. referaty, plansze, schematy, wykresy wykonywane są na ocenę. - Przy ocenie pracy będą brane pod uwagę następujące kryteria: stopień trudności, poprawność językowa, staranność wykonania, wykorzystanie różnych źródeł informacji. Brak pracy domowej będzie odnotowany w dzienniku lekcyjnym w postaci oceny niedostatecznej;

2.7. Nauczyciel jest obowiązany do przestrzegania zasady jawności w wystawianiu ocen;

2.8. Wystawianie ocen z odpowiedzi ustnej oraz odczytywanie ocen z prac pisemnych nie może być komentowane przez nauczyciela na forum klasy w sposób drażliwy dla ucznia;

2.9. Jedyną podstawą do wystawiania oceny śródrocznej i końcowej są kontrole uczniów prowadzone systematycznie i rozłożone równomiernie na cały okres nauki;

2.10. Ocena nie może spełniać funkcji represyjnej, powinna być wspierająca dla ucznia;

2.11. Każdej formie oceniania przedmiotowego powinna odpowiadać przynajmniej jedna ocena cząstkowa; jeśli uczeń jej nie zdobędzie, w dzienniku powinno zostać puste miejsce.

2.12. Uczeń, który systematycznie uczestniczy w Kółku prowadzonym przez nauczyciela religii, bierze udział w konkursach i przynosi na lekcje Pismo św. i umie z niego korzystać i innych form aktywności uczniowskiej może mieć podwyższoną ocenę semestralną lub końcową;

2.13. Ocena końcowa uwzględnia wyniki za pierwszy i drugi semestr.

 

3. Kryteria ocen z religii.

3.1. Ocena posiada charakter: dydaktyczny - wynika z programu nauczania i społeczno-wychowawczy.

3.2. Ilość i jakość prezentowanych wiadomości.

3.3. Zainteresowanie przedmiotem.

3.4. Stosunek do przedmiotu.

3.5. Pilność i systematyczność.

3.6. Umiejętność zastosowania poznanych wiadomości w życiu.

3.2. Ocena: celujący

3.2.1. uczeń posiada wiedzę wykraczającą poza program katechezy i potrafi ją samodzielnie i twórczo wykorzystać oraz rozwija własne uzdolnienia, jest zdyscyplinowany,

3.2.2. uczeń posiada podręcznik i uzupełniony zeszyt (ćwiczenia), zna biegle materiał przewidziany programem, bierze czynny udział w katechezie,

3.2.3. uczeń biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania tej klasy,

3.2.4. uczeń osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach kwalifikując się do finałów na szczeblu powiatowym, regionalnym, wojewódzkim albo krajowym, Archidiecezjalnym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.

3.2.5. aktywnie uczestniczy w Kółkach prowadzonych przez nauczyciela i rekolekcjach Wielkopostnych,

3.2.6. uczeń spełnia wymagania na ocenę bardzo dobrą.

3.3. Ocena: bardzo dobry

3.3.1. uczeń opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania katechezy, posiada podręcznik i uzupełniony zeszyt (ćwiczenia),

3.3.2. uczeń sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami

3.3.3. uczeń chętnie i systematycznie uczestniczy w katechezie

3.3.4. uczeń wyróżnia się aktywnością na tle grupy katechizowanych

3.3.5. uczeń uczestniczy w rekolekcjach Wielkopostnych

3.3.6. uczeń zachowuje szacunek dla „świętych” miejsc, czasu modlitwy i słuchania Słowa Bożego, znaków religijnych

3.3.7. uczeń przejawia postawę apostolską, wyrażając na zewnątrz swoją wiarę.

3.4. Ocena: dobry

3.4.1. uczeń opanował wiadomości i umiejętności, które pozwalają na rozumienie większości relacji między elementami wiedzy religijnej, posiada podręcznik i uzupełniony zeszyt (ćwiczenia)

3.4.2. uczeń dysponuje dobrą umiejętnością zastosowania zdobytych wiadomości

3.4.3. postawa ucznia nie budzi zastrzeżeń (szacunek dla „świętych” miejsc, przedmiotów, osób)

3.4.4. uczeń uzyskuje stale dobre postępy podczas prowadzonych za¬jęć

3.4.5. uczeń uczestniczy w rekolekcjach Wielkopostnych

 

3.5. Ocena: dostateczny

3.5.1. uczeń opanował wiadomości i umiejętności umożliwiające zdobywanie dalszej wiedzy

3.5.2. uczeń dysponuje przeciętna wiedzą w zakresie materiału przewidywanego programem, w jego wiadomościach są luki

3.5.3. uczeń wykazuje zainteresowanie przedmiotem

3.6. Ocena: dopuszczający

3.6.1. uczeń niechętnie bierze udział w katechezie, ale słucha, nie przeszkadza w prowadzeniu zajęć

3.6.2. uczeń zdobyte wiadomości są niewystarczające na uzyskanie przez ucznia podstawowej wiedzy religijnej

3.6.3. uczeń proste zadania o niewielkim stopniu trudności rozwiązuje przy pomocy nauczyciela

3.6.4. uczeń prowadzi, mniej lub bardziej rzetelnie, zeszyt (ćwiczenia, karty pracy)

3.6.5. uczeń często opuszcza katechezę

3.7. Ocena: niedostateczny

3.7.1. uczeń nie opanował podstawowych umiejętności i wiadomości

3.7.2. uczeń nie potrafi nawet przy pomocy nauczyciela wykonać prostych zadań

3.7.3. uczeń ma lekceważący stosunek do przedmiotu i wiary

3.7.4. nie posiada zeszytu (ćwiczeń) i podręcznika.

 

4. Cele edukacyjne podlegające ocenie w toku procesu edukacyjnego:

Katecheza jest wychowaniem w wierze, obejmuje przede wszystkim wyjaśnianie nauki chrześcijańskiej, podawanie w sposób systematyczny i całościowy w celu wprowadzenia w pełnię życia chrześcijańskiego. Dzięki czemu uczeń ma się nauczyć i jest oceniane w toku procesu edukacyjnego:

4.1. Rozpoznawać zbawcze znaczenie nauczania Jezusa.

4.2. Uznać Biblię za księgę religijną

4.3. Rozpoznać w Biblii Boga działającego na rzecz człowieka.

4.4. Odkryć poznane w Biblii świadectwa wiary w Boga obecnego w ludzkiej historii.

4.5. Dostrzec w Biblii przekazaną nadzieję.

4.6. Czytać teksty Biblii, Liturgii, Tradycji Kościoła ze zrozumieniem jako teksty wiary.

4.7. Dostrzegać konteksty interpretacji treści Biblii, Liturgii, Tradycji Kościoła.

4.8. Interpretować teksty Biblii, Liturgii, Tradycji Kościoła uwzględniając zamierzenia autorów: Boga i człowieka.

4.9. Analizować, porównywać, syntetyzować, korelować treści wiary zawarte w tekstach Biblii, Liturgii, Tradycji Kościoła.

4.10. Argumentowania i uzasadniania swoje chrześcijańskie stanowisko i światopogląd.

4.11. Poznać, umiłować i naśladować Jezusa.

4.12. Troszczyć się o świadome uczestnictwo w liturgii Kościoła.

4.13. Nawiązywać relację z Bogiem w modlitwie.

4.14. Aktywnie uczestniczyć we wspólnocie Kościoła.

4.15. Rozróżniać dobro i zło oraz odkrywać własne zobowiązanie pełnienia dobra.

4.16. Dążyć do zgodności postępowania z przyjętą wiarą.

4.17. Budować wypowiedzi religijne w formach zwartych (opis, opowiadanie, charakterystyka, notatka, plan, reportaż, wywiad, ogłoszenie, zaproszenie, dedykacja, list, pamiętnik, psalm, przypowieść, formy modlitwy itp.) oraz przestrzegać zasad organizacji tekstu (tekst zadany został opracowany zgodnie z tematem, spójny pod względem logicznym i składniowym).

5. Relacje międzyosobowe i zasady zachowań na katechezie:

5.1. Zasady relacji między sobą: uczeń - nauczyciel i nauczyciel - uczeń oraz uczeń - uczeń:

5.1.1. Akceptuję Cię takim jakim jesteś.

5.1.2. Słucham uważnie, co mówisz.

5.1.3. Uważam także Twoją wypowiedź za ważną.

5.1.4. Nie staram się „na siłę” stać się centrum zainteresowania.

5.1.5. Nie odpycham i nie tłumię Ciebie.

5.1.6. Cieszę się Twoim osiągnięciem.

5.1.7. Daruję ci.

5.1.8. Dostrzegam Twoje dobre strony.

5.1.9. Staram się Cię rozumieć.

5.1.10.Zaczynam Cię Miłować (rozumiane wg. nauki Pana Jezusa)

 

6.2. Na zajęciach kierujemy się zasadami:

6.2.1. rzetelnie szukam prawdy i mówię prawdę

6.2.2. jestem dla siebie przewodniczącym - każdy jest odpowiedzialny za przebieg lekcji

6.2.3. nie muszę mówić wszystkiego, ale co mówię, powinno być prawdziwe i ważne

6.2.4. jeśli nie chcę, mogę się nie wypowiadać

6.2.5. jeśli się nie wypowiadam - nie przeszkadzam innym

6.2.6. mówię po kolei, a nie równocześnie

6.2.7. używam formy JA niż formy TY, MY i BEZOSOBOWEJ - wypowiadam się w swoim własnym imieniu

6.2.8. mówię „od siebie”

6.2.9. nie osądzam osób - oceniam czyny i fakty

6.2.10. zachowuję intymność własną i cudzą

6.2.11. do tego co mówię na ucho innym (w trakcie zajęć) mają prawo wszyscy

6.2.12. zachowuję dyskrecję co do osób (temat lekcji jest jawny, dzielę się nim z innymi)

6.2.13. nie utożsamiam się z treścią otrzymanej karty

6.2.14. uwzględniam zakłócenia w trakcie zajęć

6.3.Pożądane zmiany w sposobie myślenia:

OD           DO

1.

OD - Koncentrowanie się na własnych osiągnięciach

DO - Rozpoznawania potrzeb swoich i innych ludzi

2.

OD - Porównywania się

DO - Wyznaczania własnej misji i celów

3.

OD - Postawy roszczeniowej

DO - Postawy twórczej i odpowiedzialności

4.

OD - Kar i nagród

DO - Zaufania

5.

OD - Dyscypliny zewnętrznej

DO - Dyscypliny wewnętrznej

6.

OD - Spektakularnych zmian (akcji, postanowień noworocznych itp.)

DO - Wytrwałości, stawiania małych kroków w wyznaczonym kie-runku

7.

OD - Procedur i formułek

DO - Myślenia

8.

OD - Polegania tylko na sobie samych

DO - Współpracy, otwartości na przyjmowanie i dawanie

9.

OD - Oceniania i sądzenia innych

DO - Słuchania i zrozumienia

 

7. Prawa i obowiązki ucznia

7.1. Uczeń jest zdyscyplinowany, kulturalny, uważny, nie przeszkadza w prowadzeniu lekcji;

7.2. Uczeń ma obowiązek posiadać na lekcji systematycznie prowadzony zeszyt przedmiotowy oraz podręcznik i Pismo święte w miarę możliwości

7.3. Uczeń ma prawo do jawności ocen cząstkowych;

7.4. Uczeń ma prawo do uczestniczenia w pracach klasowych w ciągu roku szkolnego

7.5. W przypadku dłuższej usprawiedliwionej nieobecności na lekcjach uczeń ma prawo samodzielnie lub z pomocą nauczyciela uzupełnić brakujące wiadomości;

7.6. Uczeń może dwa razy w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie do lekcji, co zostaje odnotowywane w dzienniku klasowym - w rubryce (NP) skrótem „-”; uczeń musi zgłosić nie-przygotowanie na początku lekcji w trakcie sprawdzania obecności; uczeń ma prawo zgłaszania nie przygotowania na miesiąc przed terminem wystawiania ocen;

7.7. Uczeń może zgłaszać w czasie lekcji swoje wątpliwości dotyczące materiału nauczania (prosić o wyjaśnienie, dodatkowe informacje);

7.8. Uczeń może korzystać z pomocy nauczyciela, jeżeli ma trudności w opanowaniu materiału nauczania (termin i miejsce konsultacji wyznacza nauczyciel);

7.9. Uczeń musi uzyskać informację na temat zakresu wiedzy obejmującej sprawdzian i co najmniej tydzień wcześniej powinien do-wiedzieć się o jego terminie;

7.10. Uczeń może poprawić pisemną pracę klasową w formie ustnej lub pisemnej w ciągu 14 dni od ogłoszenia wyników; uczeń nieobecny z powodów losowych po siedmiu dniach od przyjścia do szkoły; uczeń, który otrzymał ocenę niezadowalającą go może ją poprawić na tych samych zasadach co uczniowie, którzy otrzymali ocenę niedostateczną. W przypadku poprawy oceny z pracy kontrolnej brane są pod uwagę dwie oceny – „ich średnia”.

7.11. Uczeń na lekcji religii podlega prawom Statutu Szkoły i innym przepisom szkoły dotyczących ucznia - praw i obowiązków;

7.12. Decyzja rodziców/opiekunów o uczestnictwie w katechezie jest podejmowana na początku roku szkolnego w I klasie. W sytuacjach wyjątkowych można wnioskować o zwolnienie ucznia z uczestnictwa w lekcjach religii.

7.13.Uczeń nieuczestniczący w katechezie obowiązkowo przebywa w wyznaczonym miejscu.

7.14. Dyżurni klasowi zobowiązani są do pozostawienia czystej klasy (wychodzą wraz z nauczycielem ostatni z klasy) - nie wywiązanie się z obowiązku może skutkować wpisem w zeszycie zachowania.

 

8. Prawa i obowiązki nauczyciela:

8.1. Ma prawo wymagać od ucznia systematycznej pracy oraz aktywnego uczestnictwa w procesie zdobywania wiedzy;

8.2. Nauczyciel informuje ucznia o każdej ocenie;

8.3. Nauczyciel ma prawo oceniać odpowiedzi ucznia;

8.4. Nauczyciel ma prawo i obowiązek informowania dyrekcji, pedagoga, wychowawcy klasy, rodziców lub opiekunów ucznia i parafię (do której należy uczeń) oraz instytucji oświatowych o postępach w nauce i zachowaniu;

8.5. Nauczyciel ma obowiązek wystawienia opinii o uczniu - jeżeli o taką wystąpi proboszcz miejsca lub pracownik upoważnionej instytucji.

 

9. Podstawowe cele PSO:

9.1. pomoc uczniowi w zdobywaniu wiadomości i umiejętności wynikających z programu nauczania,

9.2.ustalenie kategorii celów i odpowiadających im poziomów wymagań,

9.3. wspieranie ucznia przez rozpoznawanie odpowiedniego poziomu wymagań oraz wskazanie możliwości opanowania kolejnego, wyższego poziomu.

 

10. Sprawy różne:

10.1. Nauczyciel religii niezwłocznie informuje wychowawcę klasy, w sytuacjach wyjątkowych rodziców ucznia o złym zachowaniu i słabych osiągnięciach szkolnych.

10.2. Sprawdziany i inne prace pisemne przechowywane są w szkole do końca roku szkolnego.

10.3. Wychowawca klasy lub nauczyciel religii informują rodziców o ocenach na zebraniach lub podczas indywidualnych spotkań.

 

11. Postanowienia końcowe.

11.1. Na pierwszej lekcji zapoznajemy uczniów z niniejszym dokumentem.

11.2. Po zapoznaniu się i naniesieniu ewentualnych poprawek w uzgodnieniu z uczniami dokument zostaje podpisany przez nauczyciela i uczniów.

11.3. Dokument raz podpisany i przyjęty staje się obowiązujący przez cały czas nauki w szkole.

11.4. Dokument w kolejnych klasach jest przypominany na początku kolejnego roku szkolnego.

11.5. Nowi uczniowie zostają zapoznani z dokumentem po przyjściu do klasy i zobowiązani są do podpisu, że się z nim zapoznali.

11.6. Treść PSO i tabelka z podpisami stanowią całość.

Klasa ………                                        Rok szkolny ………………

 Nazwisko i imię Podpis ucznia

1

2

Data Podpis nauczyciela

 

12. Integralną częścią powyższego dokumentu są:

12.1. Zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych z religii rzymsko-katolickiej w szkołach (Załącznik nr 1),

12.2. Wewnątrzszkolny System Oceniania.

 

 

 

DOMOWA

MENU - spis treści

 

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANI- PSO

ZASADY OCENIANIA OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH Z RELIGII RZYMSKO-KATOLICKIEJ W SZKOŁACH

Załącznik nr 1. OŚWIADCZENIE WOLI rodziców/opiekunów prawnych dziecka W SPRAWIE UCZĘSZCZANIA ICH DZIECKA NA LEKCJE RELIGII RZYMSKO-KATOLICKIEJ

Załącznik nr 2. OŚWIADCZENIE WOLI W SPRAWIE UCZĘSZCZANIA NA LEKCJE RELIGII RZYMSKO-KATOLICKIEJ

Załącznik nr 3. INFORMACJA rodziców/opiekunów prawnych dziecka W SPRAWIE UCZĘSZCZANIA ICH DZIECKA NA LEKCJE RELIGII RZYMSKO-KATOLICKIEJ

Załącznik nr 4. INFORMACJA W SPRAWIE UCZĘSZCZANIA NA LEKCJE RELIGII RZYMSKO-KATOLICKIEJ

 

 

 

MAM BYĆ/JESTEM UCZNIEM CHRYSTUSA!

W Nowym Testamencie 262 razy pojawia się słowo uczeń, które określa jego istotę. Uczniem jest ten, kto stara się być jak jego mistrz, przyjmując jego kryteria wartości, sposoby działania oraz misję, czyli ten, który "jest jak jego mistrz", zaś jego celem jest dojść do tego, by być jak jego mistrz, to znaczy stać się mistrzem, który uczy innych żyć.

Bardziej niż za pomocą słów, Jezus nauczał przykładem, dlatego też powiedział: Uczcie się ode mnie (Mt 11, 29) i Jeżeli będziecie trwać w nauce mojej, będziecie prawdziwie moimi uczniami (J 8, 31). [CAŁOŚĆ]

A, PÓŹNIEJ - JEGO ŚWIADKIEM.

Copyright 2019-03-19; v. 01- 2000 r.. Wzorem Jezus - katecheza - Mirosław Ciepłucha.     e-mail

Wszystkie prawa zastrzeżone. Skorzystasz - podaj źródło.

Wykorzystałem materiały, nawet, sprzed kilkudziesięciu lat, dlatego brakuje np. autorów itp; jest Twój tekst/praca, przyślij info - zostanie dodane.

 

WWW ARCHIWALNE