|
Mini Netykieta*) list dyskusyjnych
Dokument ten zawiera podstawowe informacje dotyczące tzw. "zasad dobrego wychowania" przy korzystaniu z list dyskusyjnych.
Tematyka grup.
- Staraj się precyzyjnie przedstawić trapiący Cię problem. Pytanie w rodzaju: "Jestem tu nowy, powiedzcie mi proszę jak działa tar/pine/ tin/../mail" lub "mój modem/drukarka/ ../komputer nie chce działać, pomóżcie!", może silnie zdenerwować pozostałych uczestników listy.
- Przed zadaniem jakiegokolwiek pytania odszukaj list będący zbiorem najczęściej zadawanych pytań (rzecz jasna wraz z odpowiedziami)**). Jeśli niczego takiego nie znajdziesz, sprawdź czy ktoś, w ostatnim czasie nie zadał podobnego pytania. W ogóle dobrze jest poczytać daną listę przez co najmniej tydzień zanim weźmie się czynny udział w jej życiu. Wyjątkowo nieuprzejme jest wysyłanie listów w stylu: "chcę tego i tego ale nie czytam tej grupy więc proszę o przesłanie mi odpowiedzi prywatnie".
Pisanie listów jako takie.
- Pamiętaj, że pojedyncza linia listu nie powinna przekraczać 80-ciu znaków. W praktyce, ze względu na to, że list Twój może być przez kogoś cytowany (a więc do każdej z lini zostaną dostawione dodatkowe znaki), długość lini powinna być mniejsza niż 71 znaków.
- Odpisując na list, nie cytuj go w całości, a zostaw tylko to co niezbędne, a do czego odnosi się Twoj komentarz. Szczególnie naganne jest cytowanie czyjegoś podpisu (sygnaturki). Równie godne potępienia jest zacytowanie listu po to tylko aby dodać pod nim tekst w stylu: "zgadzam się z tym", "też tak myślę". Z drugiej strony nie popadaj w skrajność i nie unikaj cytowania jako takiego w ogóle. Często jest ono niezbędne do zrozumienia o co właściwie w Twoim komentarzu chodzi. Należy także, umieścić na początku cytatu informacje o jego autorze. Sam cytat powinien zawsze poprzedzać Twój komentarz.
Podpis i sprawy z nim związane.
- Twój podpis (signature) nie powinien przekraczać czterech linii. Osoby korzystające z komercyjnych łącz modemowych (i nie tylko) płacą za każdy bajt przesłanych im informacji.
- Niektóre programy używane do wysyłania listów, doklejają na ich końcu różnego rodzaju binarne śmiecie. Skonfiguruj wszystko tak aby tego nie robiły. Niewiele osób, poza Tobą będzie coś takiego w stanie przeczytać. Nigdy nie posyłaj listów w HTML'u!
- Listy powinny być zawsze podpisywane prawdziwym imieniem i nazwiskiem ich autora. Przesyłki anonimowe często traktowane są po prostu jako mało poważne, mogą być także w pewnych okolicznościach automatycznie odrzucane.
- Zadbaj również, aby nagłówki Twoich listów były odpowiednio sygnowane, czyli zawierały Twój adres e-mail oraz dane personalne: imię, nazwisko, organizację. Jeśli nie wiesz jak to zrobić zwróć się o pomoc do swojego lokalnego administratora.
Konfiguracja czytników.
- Skonfiguruj swój czytnik w ten sposób, aby w momencie tworzenia odpowiedzi wstawiał jako znak wiodący w polu subject Re:, nie zaś Odp. czy cokolwiek innego.
- Nigdy nie posyłaj listów w HTML'u !
- Jedyny dopuszczalny w Internecie standard kodowania polskich ogonków to ISO 8859-2.
Przesyłanie plików w tym binarnych.
- Jeżeli plik tekstowy jest znacznej wielkości (większy niż 10000 bajtów), należy go spakować jednym z popularnych programów archiwizujących i traktować dalej jako binarny. Pamiętaj, zawsze lepiej podać adres interesującego pliku niż przesłać go gdziekolwiek.
- Informując uczestników dyskusji o lokalizacji w sieci interesujących ich informacji, zawsze podawaj pełny adres tych zasobów. Jeżeli zasoby zagraniczne są dostępne również w Polsce (tzw. mirror), podaj adres na "polskim" serwerze.
Inne równie ważne.
- Bądź cierpliwy - często musi upłynać trochę czasu zanim list dojdzie tam gdzie trzeba, nie wysyłaj więc od razu 5-ciu kopii.
- Swoim prywatnym animozjom dawaj wyraz wyłącznie w listach prywatnych. Nie ma nic bardziej denerwującego i żenującego niż oglądanie grona publicznie wyzywających się osób.
Mimo że nie istnieje żadna centralna zwierzchność pilnująca przestrzegania zasad netykiety, za ich łamanie grożą różnorakie konsekwencje, poczynając od reprymendy przesłanej listem prywatnym, poprzez publiczne napiętnowanie, a skończywszy na bardziej drastycznych posunięciach takich jak kasowanie listów, skreślenie z listy subskrybentów, lub powiadomienie Twojego administratora.
*) teksty dokumentów opisujących szczegółowo zasady netykiety:
**) Taki dokument nazywa się zwykle "najczęściej zadawane pytania" bądź z angielska FAQ (Frequently Asked Questions).
|
|