Część teoretyczna plansza I - Niezbędne informacje
Przed uruchomieniem programu należy wiedzieć co nieco o formatach plików, na których to będziemy pracować. Podczas edycji naszego filmu posługujemy się plikiem z rozszerzeniem *.fla. Jest to najważniejszy plik, bez którego praktycznie niemożliwa jest edycja naszej animacji (coś na zasadzie plików *.psd w Photoshopie). Częstym problemem mało doświadczonych webmasterów jest usunięcie pliku *.fla, który uważają oni za niepotrzebny, jeśli już umieścili film na stronie. Kiedy przychodzi moment, że chcą coś zmienić w swojej animacji, (np. uaktualnić link w bannerze) spotyka ich niemiła niespodzianka. Tylko plik *.fla umożliwia modyfikację filmu!
Jeżeli przez przypadek utracimy plik *.fla możliwe jest przynajmniej częściowe odzyskanie materiałów za pomocą programów takich jak Ave-imperator i SWF Decompiler MX 2002 Pro
Aby umieścić swoją animację na stronie musimy ją opublikować, co następuje po wybraniu opcji Publish z menu File (Shift+F12). Publikowaniu poświęciłem osobną lekcję gdyż okno publikacji zawiera wiele przydatnych opcji z którymi warto się zapoznać. Kiedy już opublikujemy nasz film, w folderze, w którym ostatnio zapisywaliśmy pracę, powstaną dwa nowe pliki. Jeden z plików będzie miał rozszerzenie *.html, a drugi *.swf. Pliki *.swf to format playera Flasha i można go noramlnie odtwarzać jeśli mamy zainstalowany plugin, o czym wspominałem wcześniej. Plik *.html jest bezużyteczny bez pliku *.swf, ponieważ jak gdyby "czerpie" z niego informacje. Właśnie dlatego kiedy tworzymy stronę, musimy pamiętać, żeby na serwerze w folderze z plikiem *.html umieścić plik *.swf. Dokument w htmlu możemy dowolnie modyfikować, możemy też wkleić naszą animację do innego pliku .html naszej strony, kopiując i wklejając w odpowiednie miejsce zawartość znaczników <OBJECT> </OBJECT>.
UWAGA: Pliku *.fla nie umieszczamy na serwerze (chyba że chcemy go udostępnić innym użytkownikom).
Aby uchronić plik *.swf przed importem przez ciekawskich użytkowników, możemy go zabezpieczyć hasłem. W tym celu wybieramy menu File , dalej opcję Publish settings, a w zakładce Flash zaznaczamy Protect from import i określamy nasze hasło w polu Password. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w osobnej lekcji poświęconej publikowaniu.
Wygląd i funkcje programu
Po uruchomieniu Flasha naszym oczom ukaże się szereg tajemniczych okienek z dziesiątkami opcji. Wygląda to bardzo profesjonalnie, ale nie należy się załamywać czy zniechęcać, z biegiem czasu zobaczycie, że wszystkie te elementy interfejsu da się z łatwością opanować i dostosować do swoich potrzeb. Wkrótce także przekonacie się, że Flash posiada szereg funkcji, których obsługa jest typowo intuicyjna i można się łatwo zorientować co do czego służy. Zwłaszcza jeżeli korzystaliście wcześniej z programów Macromedii nie będziecie mieli większego problemu z opanowaniem podstawowych funkcji. Z czasem poznacie program na tyle że użyteczne stanie się używanie skrótów klawiaturowych do wywoływania odpowiednich narzędzi i będziecie mogli się pozbyć np. palety tools która zacznie niepotrzebnie zajmować miejsce na ekranie. Przy omawianiu podstawowych narzędzi będę w nawiasie podawał domyślne oznaczenie klawiaturowe. W kolejnych lekcjach przybliżę budowę interfejsu i omówię podstawowe funkcje i panele. Na początku zalecam pobieżną lekturę tego działu -na pewno będziecie do niego wielokrotnie wracać, a wkuwanie wszystkiego od razu na pamięć nie ma sensu, gdyż większość funkcji lepiej poznaje się i zapamiętuje w praktyce.