|
|
MAGAZYN PRZYJACIÓŁ RADIA I TELEWIZJI TV NIEPOKALANÓW II |
Telewizja Niepokalanów II |
Telewizja miejscem ewangelizacji
TN II: Ukazała się ostatnio bardzo
interesująca pozycja książkowa autorstwa Jego Ekscelencji
zatytułowana Media a postawy. Wskazuje ona na rolę mediów w
kształtowaniu postaw. Punktem wyjścia jest przekonanie o niewątpliwym
wpływie mediów na życie zarówno jednostki, jak i
społeczeństwa. Ekscelencjo, w jaki sposób media, a może
szczególnie telewizja, oddziałują na odbiorców? Jakie
wiążą się z tym korzyści i jakie zagrożenia?
Biskup Adam Lepa: Dziś
mówi się, że media przestały już być "trzecią władzą"
w państwie, a stały się "pierwszą władzą". Największy wpływ
na ludzi wywiera telewizja. Ona jest tym medium, które
konsumuje się najwygodniej (bo w warunkach domowych) i najsmaczniej
(bo w następstwie różnorakich ekscytacji). Najważniejszy i
najtrwalszy jest ten wpływ telewizji, który dotyczy postaw
człowieka. A więc nie to jest najważniejsze, że ktoś się śmieje przed
telewizorem czy płacze ze wzruszenia, lecz fakt, iż telewizja
kształtuje odpowiednie postawy u odbiorcy, w których wyraża
się cały człowiek (ze swoją wolą, intelektem, uczuciami i z
aktywnością). Odbiór telewizji daje konkretne pożytki, np.
pogłębia wiedzę, dostarcza rozrywki, a przede wszystkim kształtuje
postawy pozytywne, np. postawę dialogu czy postawę szerokich
horyzontów. Groźny jest negatywny wpływ telewizji. Powstaje on
w następstwie kontaktu jednostki z elementami przemocy, pornografii
czy laicyzmu. Szczególnie niebezpieczny wpływ na człowieka
wykazują przekazy na podświadomość (bodźce podprogowe), są bowiem
nośnikami niezwykle skutecznej manipulacji.
Wśród postaw życiowych człowieka Ekscelencja przypisuje
wyjątkową rolę postawie religijnej. Ona ma bezpośredni wpływ na
wybory moralne, sposób udziału w życiu Kościoła i generalnie w
życiu społecznym. Jak faktycznie dzisiejsze media wpływają na tę
postawę?
Ostateczny wpływ mediów na jednostkę
jest uzależniony od tzw. czynników pośredniczących. Do nich
należą postawy moralne, będące odbiciem praktykowanej religijności.
Zależność jest tu wyraźna i można ją przedstawić w zdaniu: "Powiedz
mi, jakie są twoje postawy moralne, a ja ci powiem, jaki wpływ
wywierają na ciebie media". To właśnie dzięki odpowiedniej
postawie moralnej (np. wstrzemięźliwości, opanowania) telewidz może
się zdobyć na pewne elementy ascezy, która jest niezbędna do
selektywnego odbioru telewizji. Z kolei jednostka o słabych postawach
moralnych (bo ma płytką religijność) łatwo uzależnia się od
telewizji, a nawet popada w postawę konsumizmu medialnego. Tu trzeba
z niepokojem podkreślić, że media publiczne (radio i telewizja) oraz
komercyjne wcale nie są zainteresowane kształtowaniem u swoich
odbiorców postaw moralnych. Właśnie dlatego negatywny wpływ
tych mediów na postawy moralne potęguje się w stopniu
zastraszającym.
Spotykamy
się z opiniami ludzi, którzy nie chcą widzieć związku pomiędzy
wzrastającą agresywnością, przestępczością, szczególnie wśród
młodzieży, a programami nasyconymi przemocą, wulgarnością czy
erotyką. Jakie mamy możliwości, aby skutecznie temu
przeciwdziałać?
Dziś już dysponujemy
licznymi badaniami, z których wynika, że istnieje przyczynowy
związek między obrazami przemocy i erotyki na małym ekranie a
zachowaniem się ich młodocianych odbiorców. Widzę trzy drogi
wiodące do rozwiązania tego trudnego problemu: odpowiednie regulacje
prawne, przemyślane wychowanie do mediów oraz tworzenie
prawdziwie ambitnych mediów, które pokazałyby, że można
realizować dobrą telewizję czy radio bez przemocy i erotyki.
Ekscelencja zauważa, co niestety wszyscy chyba telewidzowie mogliby
powiedzieć, że negatywne wpływy mediów są bardziej widoczne od
pozytywnych. Te negatywne są motywowane korzyściami politycznymi bądź
ekonomicznymi nadawców, którzy nie baczą na dobro
społeczne, prawdę, rzetelność, wartości rodzinne i patriotyczne.
Jakie postawy kształtują nasze krajowe media, telewizja publiczna,
stacje komercyjne?
Zarówno
media publiczne, jak i komercyjne niewiele czynią, aby kształtować w
odbiorcach postawy pozytywne, choć są w stanie to robić. Ponadto,
ponieważ dominują w tych mediach przesłanki ekonomiczne (reklama) i
polityczne (wpływ partii), kształtowanie postaw negatywnych
przychodzi tym mediom z dużą łatwością. Również w tzw.
kolorowych pisemkach przeznaczonych dla młodzieży całkowicie
eliminuje się wartości chrześcijańskie i patriotyczne. Dlatego
wymienione media w znacznej mierze kształtują u swoich odbiorców
takie negatywne postawy jak społeczna bierność, apatia polityczna,
obojętność religijna czy łatwy konformizm.
Jak w krajobrazie polskich nadawców telewizyjnych widzi
Ekscelencja miejsce nowej oferty programowej, Telewizji Puls,
katolickiego nadawcy - Ojców Franciszkanów?
Oferta napawa optymizmem. Jest realizowana w sposób
profesjonalny i nowoczesny, a zarazem ma ambicję budowania telewizji
ewangelizacyjnej. Już teraz program jest dość bogaty i zróżnicowany.
Pokazuje też, jak dobra może być telewizja. Pójdę dalej: żywię
nadzieję, że Telewizja Puls będzie wywierała pozytywny wpływ na
telewizje publiczne. Już teraz z powodzeniem przejmuje niektóre
jej funkcje. Jest to dobry prognostyk.
Ojcowie Franciszkanie uruchomili nowy telewizyjny program tematyczny
o nazwie Telewizja Niepokalanów II. Jakie powinien spełniać
warunki, aby być skutecznym narzędziem ewangelizacyjnym i odgrywać
ważną rolę społeczną?
Moja odpowiedź
zabrzmi trochę jak recepta, ale nie widzę innego rozwiązania.
Telewizja Niepokalanów II tylko wtedy będzie w pełni
ewangelizowała, gdy stanie się przede wszystkim miejscem
ewangelizacji, a nie tylko jej środkiem czy narzędziem. Oznacza to,
że powinny być w niej stale obecne najważniejsze składniki
ewangelizacji: modlitwa, katecheza, dialog, działalność samarytańska
i świadectwo chrześcijańskie.
Jak korzystać z mediów, aby kontakt z nimi był ubogacający i
wolny od negatywnych wpływów?
Należy rozwijać w sobie trzy ważne postawy: krytycyzm wobec mediów,
selektywność w ich odbiorze i twórczą aktywność w życiu
codziennym. Oczywiście, postawom tym powinny towarzyszyć: stałe
pogłębianie wiedzy o mediach i modlitwa - zarówno za nadawców,
jak i za odbiorców.
o. Robert Czeszkiewicz
NEWSY! || strona główna || prawo członka AK || AK to... || powiedzieli o AK || osobowość prawna || aktualności jak zakładać POAK || czas ucieka! || modlitwy członków AK || modlitwy w intencji AK || szkoła modlitwy || formacja władze DIAK Arch. Łódzkiej || uchwały DIAK || wykaz POAK || formy pracy POAK || wykłady i artykuły || wydawnictwa kalendarium || statut || świeccy w Kościele || ważne linki || redakcja || archiwum |
Copyright 1996-2001 © Akcja Katolicka Archidiecezji Łódzkiej - Mirosław Ciepłucha. Wszystkie prawa zastrzeżone. List-el: Akcja Katolicka Archidiecezji Łódzkiej |