ARTYKUŁY WŁASNE ... i PRZYJACIÓŁ
7. Mirosław Ciepłucha, "P"olityka czy "p"olityka w Akcji Katolickiej - zarys tematu
Christifideles laici, 42: "wierni świeccy nie mogą rezygnować z udziału w polityce (...). Oskarżenia o karierowiczostwo, o kult władzy, o egoizm i korupcję, a także przeświadczenie (...), iż polityka musi być terenem moralnego zagrożenia, bynajmniej nie usprawiedliwiają sceptycyzmu i nieobecności chrześcijan w sprawach publicznych."
Centesimus annus:
1. chodzi przede wszystkim o wypracowanie nowego, na miarę człowieka, modelu rozwoju, który by uniknął odczłowieczających skutków zarówno socjalizmu, jak i kapitalizmu,
2. konieczność skorygowania ograniczeń systemu demokratycznego i wprowadzenie dojrzałej demokracji.
Wiek XX pozostawia w spadku konieczność rozpoczynania od Boga po bankructwie materializmu i ateizmu
Paweł VI - Populorum progressio, 42: Bez wątpienia człowiek może organizować Ziemię bez Boga, wszakże bez Boga nie może on organizować jej w sumie inaczej jak przeciw człowiekowi; bo też człowiek realizuje się nie inaczej jak przez przekraczanie siebie.
Motywacje podejmowania polityki:
1) determinująca rola, jaką polityka odgrywa w życiu człowieka i społeczeństwa
bo - opcje polityczne warunkują nasze wspólnotowe i osobiste życie
2) Magisterium: promowanie człowieczeństwa opiera się na ewangelizacji, z drugiej zaś promowanie to w sposób nieunikniony odbywa się na drodze politycznej mediacji
def.: polityka = działanie w sferze publicznej
Wiara i Polityka są ze sobą powiązane (Redemptor hominis, 14)
Nie sposób ewangelizować i nie przekształcać zarazem politycznie świata (robotnik, nauczycie, ...)
3) Kościół wzywa katolików - ponieważ dostrzega w służbie społecznej i politycznej jedną z najdoskonalszych form chrześcijańskiego świadectwa.
Rozumienie: P.olityka - kultura polityczna; p.olityka - praktyka partyjna
Kryteria politycznego zaangażowania chrześcijan:
1. spójność z wartościami Ewangelii
2. świeckość polityki (KKK 1905 - 1912) Ewangelia wskazuje wartości, którymi należy przepoić działanie społeczne i polityczne i wedle których należy budować Miasto człowieka
autonomiczna odpowiedzialność za własne decyzje
MAM BYĆ/JESTEM UCZNIEM CHRYSTUSA!
W Nowym Testamencie 262 razy pojawia się słowo uczeń, które określa jego istotę. Uczniem jest ten, kto stara się być jak jego mistrz, przyjmując jego kryteria wartości, sposoby działania oraz misję, czyli ten, który "jest jak jego mistrz", zaś jego celem jest dojść do tego, by być jak jego mistrz, to znaczy stać się mistrzem, który uczy innych żyć.
Bardziej niż za pomocą słów, Jezus nauczał przykładem, dlatego też powiedział: Uczcie się ode mnie (Mt 11, 29) i Jeżeli będziecie trwać w nauce mojej, będziecie prawdziwie moimi uczniami (J 8, 31). [CAŁOŚĆ]
A, PÓŹNIEJ - JEGO ŚWIADKIEM.
Copyright 2019-03-19; v. 01- 2000 r.. Wzorem Jezus - katecheza - Mirosław Ciepłucha. e-mail
Wszystkie prawa zastrzeżone. Skorzystasz - podaj źródło.
Wykorzystałem materiały, nawet, sprzed kilkudziesięciu lat, dlatego brakuje np. autorów itp; jest Twój tekst/praca, przyślij info - zostanie dodane.
WWW ARCHIWALNE