ARTYKUŁY WŁASNE ... i PRZYJACIÓŁ

 

 

2. Mirosław Ciepłucha, Wychowanie jako zadanie dla każdego człowieka - zarys problemu

 

 

 

 PROCES WYCHOWANIA powinny cechować:

 

1. Uznanie samodzielności i indywidualnej wolności kierowanego, co odróżnia demokrację od dyktatury.

 

2. Poszanowanie godności innych ludzi i własnej.

 

3. Przejrzystość decyzji tyczących się kierowanego. Są takie sytuacje, gdy nie można pozostawić samodzielności kierowanemu, bo decyzje musi podjąć kierujący. Powinni oni wtedy otwarcie przedłożyć i umotywować wybór takiego a nie innego rozstrzygnięcia.

 

4. Niestosowanie przymusu.

 

5. Uczulanie na prawa innych ludzi.

 

 

 

 

 1. STYL AUTOKRATYCZNY cechują: stosowanie władczego tonu, używanie obelżywych słów, rozkazywanie, krzykliwość; brak rozumienia drugiego człowieka, brak wyrozumiałości; niecierpliwość, gniew; wysokie wymagania, narzucanie swej woli, stosowanie i zaznaczanie siły i mocy; krytykowanie, udzielanie nagan, kontrolowanie; groźby ukarania, karanie; brak szacunku, lekceważenie; chłód emocjonalny.

 

Jako reakcję na styl autokratyczny obserwujemy u kierowanego: brak samodzielności, brak spontaniczności, mała aktywność; zastraszenie, napięcie emocjonalne; agresywność, mała akceptacja innych; nikłe kontakty w grupie oraz grupy z kierującym.

 

 2. STYL DEMOKRATYCZNY wyróżniają następujące cechy: uprzejmość, kulturalne zachowanie, spokój, opanowanie, rozumienie sytuacji kierowanego, uwzględnianie zdania kierowanego; sympatia, przyjacielskość; szacunek, zaufanie; ułatwianie aktywności, deklarowanie chęci pomocy; optymizm, dialog, średni stopień kontroli.

 

Ten styl rozwija u kierowanego spontaniczność, aktywność, poczucie bezpieczeństwa i solidarność z innymi; sprzyja umacnianiu kontaktów z innymi, w grupie panuje miła atmosfera.

 

 3. STYL LIBERALNY to takie podejście kierującego do kierowanego, które cechują: brak zainteresowania kierowanym, bardzo małe sterowanie, obojętność; zrozumienie, uprzejmość; spokój, opanowanie, bez konfliktowość, zachowania fałszywe.

 

Kierowani cieszą się tu bardzo dużą swobodą, zaznacza się brak zainteresowania pracą, obojętność, brak dyscypliny, lekceważenie kierującego.

 

 

 

Akceptuję Cię takim jakim jesteś.

Słucham uważnie, co mówisz.

Uważam także Twoją wypowiedź za ważną.

Nie staram się "na siłę" stać się centrum zainteresowania.

Nie odpycham i nie tłumię Ciebie.

Cieszę się Twoim osiągnięciem.

Daruję ci.

Dostrzegam Twoje dobre strony.

Staram się Cię rozumieć.

Zaczynam Cię kochać.

 

 

MAM BYĆ/JESTEM UCZNIEM CHRYSTUSA!

W Nowym Testamencie 262 razy pojawia się słowo uczeń, które określa jego istotę. Uczniem jest ten, kto stara się być jak jego mistrz, przyjmując jego kryteria wartości, sposoby działania oraz misję, czyli ten, który "jest jak jego mistrz", zaś jego celem jest dojść do tego, by być jak jego mistrz, to znaczy stać się mistrzem, który uczy innych żyć.

Bardziej niż za pomocą słów, Jezus nauczał przykładem, dlatego też powiedział: Uczcie się ode mnie (Mt 11, 29) i Jeżeli będziecie trwać w nauce mojej, będziecie prawdziwie moimi uczniami (J 8, 31). [CAŁOŚĆ]

A, PÓŹNIEJ - JEGO ŚWIADKIEM.

Copyright 2019-03-19; v. 01- 2000 r.. Wzorem Jezus - katecheza - Mirosław Ciepłucha.     e-mail

Wszystkie prawa zastrzeżone. Skorzystasz - podaj źródło.

Wykorzystałem materiały, nawet, sprzed kilkudziesięciu lat, dlatego brakuje np. autorów itp; jest Twój tekst/praca, przyślij info - zostanie dodane.

 

WWW ARCHIWALNE