BILETY

KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ

1991 - 2007

 

MIEDZYGMINNEGO ZWIĄZKU

KOMUNIKACYJNEGO

 

z siedzibą

w Jastrzębiu Zdroju.

 

 

Ważne na obszarze miast:

Jastrzębie Zdrój, Wodzisław Śląski, Żory

i okolicznych gmin.

 

OPRACOWAŁ

Wiesław Stelmaszczyk

 

Jastrzębie Zdrój

Maj 2007r.

 

 

 

WSTĘP

 

Niniejsze opracowanie ma na celu przybliżenie i pogłębienie wiedzy o biletach komunikacji miejskiej w Jastrzębiu Zdroju i okolicach ze szczególnym uwzględnieniem okresu z lat 1991 – 2007. Konstrukcja opracowania opiera się na założeniu, iż ma ono służyć przede wszystkim kolekcjonerom biletów komunikacji miejskiej oraz wszystkim zainteresowanym komunikacją zbiorową w Polsce.

Zbieranie biletów komunikacji miejskiej nie jest jeszcze w Polsce tak popularne jak zbieranie znaczków pocztowych, monet czy kart telefonicznych. O tej osobliwej formie zbieractwa prawie wcale się u nas nie mówiło. Pierwszą propozycją na ten temat był rozdział w „Przewodniku kolekcjonera” Przemysława Burcharda i Eugeniusza Głowina, wydanym przez Iskry” w 1966r. I chociaż zbieranie biletów komunikacji miejskiej ma już ponad 50-letnią historię to z początku zajmowało się tym niewiele osób. Przez długi czas mało efektowne bilety komunikacji miejskiej nie wzbudzały zainteresowania takiego jak np. znaczki pocztowe. Bilet przechowywany jest tak długo w portfelu czy kieszeni aż nie zostanie skasowany. Po wykorzystaniu wędruje do kosza na śmietnik. Chociaż drukowane w olbrzymich ilościach rzadko się zachowują i to tylko w niewielu egzemplarzach. Te najstarsze są już dziś rzadkością na rynku kolekcjonerskim, a bilety z XIX wieku są już dziś rarytasami, jednakże ze względu na wciąż jeszcze niewielką rzeszę kolekcjonerów można je czasem kupić po przystępnych cenach. W okresie ostatniego piętnastolecia obserwujemy zjawisko coraz większego zainteresowania kolekcjonerskiego biletami komunikacji miejskiej w Polsce. Zainteresowanie to wzrosło od czasu, gdy na początku lat 90-tych wraz z procesem zmian ustrojowych w Polsce rozpoczął się również podział państwowych Zakładów Komunikacji Miejskiej. Nowe przepisy o reformie samorządowej nałożyły na gminy obowiązek zaspokojenia zbiorowych potrzeb lokalnej wspólnoty w tym również zapewnienia komunikacji miejskiej na swoim terenie jako zadania własne gmin. Jednocześnie na gminy przeszła gestia ustalania cen za przejazdy i obowiązek zapewnienia ich dofinansowania. Wraz z zaprzestaniem emisji biletów ważnych na cały kraj, nowo powstałe przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej poszczególnych miast rozpoczęły rozprowadzanie własnych biletów. Pojawienie się tak dużej ilości nowego rodzaju biletów wyzwoliło w wielu osobach nową pasję kolekcjonerską. Jest to fakt nadzwyczaj pozytywny z uwagi na poznawczy charakter tych zainteresowań zwłaszcza dla młodego pokolenia.

Decydując się na zbieranie biletów komunikacji miejskiej należy pamiętać, że komunikacja miejska w Polsce ma już ponad stuletnią historię, w której przyjmuje się chronologicznie VI okresów: I – do 1914r.,II – 1914-1921, III – 1921-1939, IV – 1939-1945, V – 1945-1991 i VI okres od 1991 roku. Wewnątrz tych okresów w zbiorze możemy uwzględnić podział na poszczególne miasta, z wyjątkiem lat 1976 – 1991 gdzie bilety były ważne na cały kraj. W ramach podziału na poszczególne miasta bilety w zbiorze powinny być ułożone w kolejności wprowadzania ich do sprzedaży z oznaczeniem dat, w których obowiązywały. Taki układ biletów w zbiorze jest przejrzysty i pozwala na szybkie sprawdzenie czy mamy komplet biletów

Istnieje możliwość wydzielenia grup biletów według rodzaju trakcji: omnibusy konne, tramwaje konne, tramwaje elektryczne, autobusy, trolejbusy, podmiejskie koleje parowe, elektryczne i spalinowe koleje dojazdowe. Następna możliwość klasyfikacji zbioru to podział biletów ze względu na miejsce ich sprzedaży. Przez wiele lat bilety nabywane w kioskach różniły się od sprzedawanych przez konduktorów specjalnym nadrukiem np. „przedsprzedaż”. Do druku używano czcionek o różnych wielkościach kolorach lub były pieczętowane z odpowiednim napisem. Poza tym, w niektórych miastach do połowy lat 70-tych istniała możliwość nabycia odpowiedniego biletu z zamontowanych w pojazdach automatach (Krab). Obecnie bardzo często w większych miastach spotyka się ustawione w różnych punktach miasta automaty do sprzedaży biletów. Ponadto istnieje możliwość zakupu biletu u motorniczych tramwajów lub kierowców autobusów.

Należy zwrócić uwagę, że na przestrzeni tych kilkudziesięciu lat Zakłady Komunikacji Miejskiej nie tylko dzieliły się, ale również łączyły w większe grupy, co z pewnością zostawiło swój ślad na rozprowadzanych biletach.

 

 

WPROWADZENIE

 

Początki komunikacji miejskiej w Jastrzębiu Zdroju sięgają 1974 roku, wtedy to uruchomiono pierwszą miejską linię autobusową łączącą stary Zdrój z nowo budowanym osiedlem nr 3. Do 1991 roku komunikacja miejska w Jastrzębiu Zdroju wykonywana była przez Zakład Komunikacyjny nr 9 w ramach struktur Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Katowicach. W 1991 roku WPK zostało podzielone na Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w oparciu o istniejące Zakłady Komunikacyjne a w niektórych przypadkach o zajezdnie autobusowe. W Jastrzębiu Zdroju w miejsce byłego ZK nr 9 powstało Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej (PKM) z zajezdniami w Jastrzębiu Zdroju, Wodzisławiu Śląskim i Rybniku. Przedsiębiorstwo to stało się jedynym organizatorem i przewoźnikiem komunikacji miejskiej na obszarze aglomeracji Rybnickiego Okręgu Przemysłowego (ROP). W Raciborzu powstało odrębne Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej, które swym działaniem objęło również okoliczne miejscowości. Z uwagi na zachodzące zmiany w polskiej gospodarce jak również ze względu na wprowadzenie w życie nowych przepisów o samorządzie terytorialnym nakazującym gminom przejęcie odpowiedzialności za zapewnienie komunikacji miejskiej na swoim terenie oraz za mienie służące temu celowi dziewięć gmin Rybnickiego Okręgu Przemysłowego utworzyło w dniu 4 kwietnia 1991 roku Międzygminny Związek Komunikacyjny (MZK). Na siedzibę Związku wybrano Jastrzębie Zdrój, które w lipcu tego samego roku przystąpiło do MZK.

 

Pierwsze bilety za przejazdy jednorazowe wprowadzone do sprzedaży przez PKM w Jastrzębiu Zdroju ukazały się jeszcze w 1991 roku. Były to bilety dwustronnego kasowania koloru czerwonego w cenie 3000 zł o wzorze, jaki został przygotowany dla województwa katowickiego. Za przejazd jednorazowy normalny należało kasować bilet z dwu stron a za przejazd z ulgą jedną stronę biletu. Jako bilety okresowe używano legitymacji wzoru ogólnopolskiego z pieczątką PKM i znaczkami WPK Katowice. Wkrótce jednak pojawiły się znaczki bez żadnego oznaczenia remitenta. Bilety obowiązywały na terenie działania Przedsiębiorstwa tj. miast i gmin: Jastrzębie Zdrój, Jejkowice, Czerwonka Leszczyny, Marklowice, Pawłowice, Pszów, Rybnik, Rydułtowy, Suszec, Świerklany, Wodzisław Śląski i Żory.

W 1992 roku cenę biletu podwyższono do 4000 zł nie zmieniając jego wzoru. Pod koniec 1992 roku nastąpiła zmiana wzoru biletu, który obowiązywał do 1993 roku, kiedy to, Międzygminny Związek Komunikacyjny przejął całość zadań planowania, organizacji, kontroli i dystrybucji biletów. Nowy wzór biletu wprowadzony do sprzedaży już z oznaczeniem nowego emitenta wydrukowany został przez firmę Kwadrat. Cena biletu pozostała bez zmian. Wprowadzono natomiast nowy bilet również dwustronnego kasowania w cenie 8000 zł. Bilety te były używane za przejazdy jednorazowe pośpieszną linią E-3 z Jastrzębia Zdroju do Wodzisławia i Rybnika. Wprowadzono również nowe oddzielne bilety miesięczne: normalne i ulgowe na wybraną trasę, a nie jak wcześniej na wybrany numer linii autobusowej. Od 15.03.1994 roku nastąpiła podwyżka cen biletów za przejazdy jednorazowe: normalne do 5000 zł i ulgowe do 2500 zł. Nadal są to bilety dwustronnego kasowania. Wzór biletu nie uległ zmianie. Zrezygnowano z emisji biletów z odrębną ceną na linię E-3, wprowadzono natomiast bilet dwustronnego kasowania w cenie 6000 zł kolorze pomarańczowym sprzedawany przez kierowców w autobusach. Nadal cena biletu za przejazdy jednorazowe jest niezależna od długości linii i czasu trwania jazdy. Od 01.04.1994 roku podwyższono również ceny biletów miesięcznych i wprowadzono nowy podział z oznaczeniami na bilety docelowe i sieciowe. Wprowadzono również oddzielny bilet na pośpieszną linię E3 oraz nowy bilet na okaziciela na wszystkie linie MZK.

Z dniem 1 stycznia 1995 roku podwyższono cenę i wprowadzono do sprzedaży nowy wzór biletu. W związku z wprowadzeniem od 01.01.1995 roku denominacji polskiej złotówki ceny biletów podane są w starych i nowych złotych. Cena biletu sprzedawanego w punktach sprzedaży za przejazdy jednorazowe normalne wynosiła 60 gr/6000 stare zł, ulgowe 30 gr/3000 stare zł. Bilety sprzedawane przez kierowców w autobusach: normalne w cenie 70gr/7000 stare zł i ulgowe 35 gr/3500 stare zł. W maju 1995 roku wprowadza się do sprzedaży nowy wzór biletów, który pozostaje bez zmian (nie licząc zmiany ceny) aż do wprowadzenia taryfy czasowej tj do 01.08.1996r. Wraz z wprowadzeniem taryfy czasowej zmienił się również wzór i ceny biletów miesięcznych i dwutygodniowych.

W między czasie z dniem 01.01.1996r. ze Związku wystąpiły gminy Rybnik i Jejkowice. Rolę organizatora transportu miejskiego na terenie tych gmin przejęło miasto Rybnik i utworzyło Służbę Transportu Zbiorowego, przemianowaną później na Zarząd Transportu Zbiorowego.

W niecały miesiąc po wprowadzeniu taryfy czasowej z dniem 01.10.1996 roku nie zmieniając cen ujednolicono wzory biletów za przejazdy jednorazowe. Nowe bilety w odróżnieniu od wcześniejszych na odwrotnej stronie mają nadruk o obowiązującej taryfie czasowej.

Od 01.01.1997r. nastąpiła podwyżka cen biletów do wysokości 1 zł, za przejazdy do 20 minut i 1,20 zł za przejazdy powyżej 20 minut. Ceny biletów sprzedawanych przez kierowców w autobusach wyższe o 10gr.

W 1997 roku do Związku przystąpiła nowo powstała gmina Radlin.

Z dniem 1 listopada 1997 roku wprowadzono do sprzedaży bilety za przejazdy jednorazowe o nowym wzorze i o 20 gr. wyższej cenie. Pewną ciekawostką jest tu bilet za przejazdy powyżej 20 minut sprzedawany w kioskach w cenie 1,40 zł, który wyemitowano w dwóch odmianach kolorystycznych. W miesiąc później od 01.12.1997 roku nastąpiła kolejna zmiana wzoru biletów miesięcznych i dwutygodniowych, który to wzór pozostał nie zmieniony do 31.12.2001 roku. Zmieniały się tylko ceny.

Kolejna podwyżka cen biletów za przejazdy jednorazowe nastąpiła od 01.01.1999r. Cena biletu normalnego za przejazd do 20 minut wzrosła do 1,40 zł, a za przejazd powyżej 20 minut do 1,60 zł. Kierowcy sprzedawali tylko jeden rodzaj biletów w cenie 1,80 zł bez względu na czas trwania jazdy. Ten system emisji trzech rodzajów biletów obowiązywał do 29.02.2000 roku.

Dość specyficzna sytuacja powstała w 1999 roku w zakresie stosowania cen biletów na terenie gminy Zebrzydowice. Gmina ta była członkiem Związku, jednak po likwidacji KWK Morcinek oraz spowodowanymi tym trudnościami finansowymi przestała dotować komunikację miejską. Spowodowało to ograniczenie ilości kursów autobusów i podwyżkę cen biletów o 100% za przejazdy jednorazowe na terenie gminy Zebrzydowice. Podwyższono również ceny biletów miesięcznych i dwutygodniowych do wysokości ceny przejazdu jak na trasie pospiesznej linii E3: Jastrzębie – Wodzisław lub Wodzisław – Rybnik Znalazło to swe odzwierciedlenie w oznaczeniu biletu z E3/2 na E3/2/Z. Wcześniej za przejazdy do Zebrzydowic można było korzystać z biletu S2. Z początkiem lipca 2001 roku gmina Zebrzydowice przywróciła dotacje do przewozów i cena biletu za przejazdy jednorazowe obniżyła się do wysokości ceny biletu jak za przejazdy powyżej 20 minut niezależnie od czasu jazdy. Natomiast z emisji osobnych biletów okresowych zrezygnowano dopiero od 01.02.2003r.

Od 1 marca 2000 roku wraz z podwyżką cen wprowadza się 6 rodzajów biletów za przejazdy jednorazowe. Są to bilety jednostronnego kasowania. W punktach sprzedaży sprzedawane są bilety jednorazowe za przejazd do 20 minut normalne w cenie 1,80 zł i ulgowe w cenie 0,90 zł, oraz za przejazd powyżej 20 minut normalne w cenie 2,10 zł i ulgowe w cenie 1,05 zł. Bilety sprzedawane przez kierowców w autobusach bez względu na czas trwania jazdy: normalne w cenie 2,40 zł i ulgowe w cenie 1,20 zł.

W roku następnym od 01.02.2001 nastąpiła kolejna zmiana wzoru i kolejna podwyżka cen biletów tym razem o 20 gr. bilety normalne i o 10 gr. bilety ulgowe. Następna podwyżka cen biletów nastąpiła z dniem 01.01.2002 roku. Bilety normalne podrożały o 10 gr. a bilety ulgowe o 5 gr. Zmienił się również wzór biletów, który z drobnymi zmianami przetrwał do chwili obecnej tj. 2007r. Od 1 stycznia 2002 roku zmieniono również wzór i ceny biletów miesięcznych i okresowych. Natomiast od 01 sierpnia 2002 roku wprowadzono do sprzedaży bilet dzienny w cenie 4,90 zł, którego cena wzrosła od 01.02.2003r. do wysokości 5 zł,

Z dniem 01.02.2003r. podwyższono również ceny prawie wszystkich rodzajów biletów jednorazowych:

do 20 minut – normalny 2,10 zł, ulgowy 1,20 zł,

powyżej 20 minut – normalny 2,50 zł, ulgowy 1,50 zł

Kierowcy sprzedawali bilety w cenie: normalny 2,80 zł i ulgowy 1,50 zł niezależnie od czasu przejazdu.

Kolejna podwyżka cen biletów nastąpiła 1 grudnia 2003r. Wprowadzono strefę do 10 minut w której cena przejazdu wynosiła 1,60 zł. W strefie tej nie obowiązywały ulgi. Nowe ceny biletów jednorazowych przedstawiały się następująco:

do 20 minut – normalny 2,10 zł, ulgowy 1,30 zł,

powyżej 20 minut – normalny 2,60 zł, ulgowy 1,60 zł.

U kierowcy niezależnie od czasu przejazdu: normalny 2,80 zł i ulgowy 1,60 zł. Ulgowe bilety w cenie 1,60 zł obowiązywały również w strefie do 10 minut. Od 01.12.2003r. zlikwidowano bilet dzienny a w jego miejsce wprowadzono bilet dobowy w cenie 7 złotych. Bilety te w sprzedaży występowały tylko jako przebitki ze starych zapasów biletów dziennych w cenie 4,90 zł i 5 zł.

Od około 15 kwietnia 2005 roku wprowadzano sukcesywnie bilety zabezpieczone z prawej strony paskiem folii. Zmieniło się również tło strzałki na biletach.

Następna podwyżka cen biletów od 01.12.2005r. zrównała ceny biletów za przejazdy powyżej 20 minut z cenami biletów sprzedawanymi przez kierowców w autobusach. Nowy cennik biletów jednorazowych:

do 10 minut – normalny 1,70 zł

do 20 minut – normalny 2,20 zł, ulgowy 1,40 zł,

powyżej 20 minut – normalny 2,80 zł, ulgowy 1,70 zł,

U kierowcy – normalny 2,80 zł, ulgowy 1,70 zł.

Z dniem 1 grudnia 2006 roku obniżona została cena biletu dobowego z 7 zł na 5 zł. Nie wprowadzono jednak nowego wzoru biletu lecz sprzedawane są stare zapasy biletów dziennych za 5 zł. Do sprzedaży wprowadzono również bilety tygodniowe: normalne i ulgowe.

 

W historii Międzygminnego Związku Komunikacyjnego przewozy pasażerskie oprócz PKM Jastrzębie Zdrój wykonywali też inni przewoźnicy, którzy emitowali swoje bilety np. TKKF w Jastrzębiu Zdroju. 

 

Przy omawianiu biletów MZK Jastrzębie Zdrój należy również wspomnieć o krótkiej emisji biletów dla linii Ż-R (Żory – Rybnik). Linia ta została uruchomiona od 01.11.2002 roku obsługiwana była wspólnie przez MZK Jastrzębie i ZTZ Rybnik. Za przejazdy należało kasować bilety specjalne, które obowiązywały tylko na tej linii autobusowej. W sprzedaży były bilety za przejazdy jednorazowe oraz bilety miesięczne i okresowe. Ceny biletów jednorazowych kształtowały się na poziomie cen, jakie aktualnie obowiązywały w MZK Jastrzębie i ZTZ Rybnik. Przejazd na trasie Żory – Rowień lub Rowień – Rybnik niezależnie od przejechanych przystanków kosztował: normalny 2,10 zł, ulgowy 1,20 zł. Natomiast na trasie Żory – Rybnik niezależnie od ilości przejechanych przystanków bilet normalny kosztował 2,50 zł a ulgowy 1,50 zł. Kierowcy sprzedawali tylko bilety normalne w cenie 3 zł. Od 1 lutego 2003 roku wprowadzono pewne zmiany i obowiązywały już tylko bilety na trasie Żory – Rybnik w cenie: 2,10 zł – normalny i 1,20 zł – ulgowy. Kierowcy sprzedawali tylko bilety normalne w cenie 2,50 zł. Ceny te pozostały niezmienione do czasu zawieszenia tej linii we wrześniu 2004 roku.

Obsługę tej trasy przejęło ZTZ Rybnik oraz przewoźnicy prywatni.

Pomimo prawie dwuletniego istnienia tej linii bilety jednorazowe są dość rzadko spotykane szczególnie te z pierwszego okresu tj. od 01.11.2002r do 31.01.2003r.

 

 

 

BILETY JEDNORAZOWE

 

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jastrzębiu Zdroju.

 

Bilety ważne od października 1991r. do lipca 1993r.

 

Za przejazdy jednorazowe w granicach jednego miasta (gminy), sprzedawane w punktach sprzedaży i przez kierowców w autobusach bez względu na czas i trasę przejazdu.

Bilety w cenie 3000 zł.

- ważne od października 1991r. do marca 1992r.

- papier biały ze znakiem wodnym,

- przeciętne wymiary 6,8 cm × 3,4 cm,

- znane serie: A, B, C, D, E, F, G, H, AA, AB, AC,

- numeracja sześciocyfrowa, wprowadzane do sprzedaży od najniższego numeru.

 

Bilety w cenie 4000 zł.

- ważne od kwietnia 1992r. do września 1992r.

- papier biały ze znakiem wodnym,

- przeciętne wymiary 6,8 cm × 3,4 cm,

- znane serie: A, B, C, D, E, F, G,

- numeracja sześciocyfrowa, wprowadzane do sprzedaży od najniższego numeru.

 

Bilety w cenie 4000 zł.

- ważne od października 1992r. do sierpnia 1993r.

- przeciętne wymiary 6,8 cm × 3,4 cm,

- w lewym górnym rogu biletu oznaczenie serii,

- znane serie: A1, A2, A3, A4, A5, A6, A7,

- numeracja sześciocyfrowa, wprowadzane do sprzedaży od najwyższego numeru.

 

 

 

 

Międzygminny Związek Komunikacyjny z siedzibą

w Jastrzębiu Zdroju

 

 

 

Bilety ważne od września 1993r. do 14.03.1994r.

 

Bilety sprzedawane w punktach sprzedaży i przez kierowców w autobusach.

Opłata niezależna od długości linii i czasu trwania przejazdu.

Bilety w cenie 4000 zł

za przejazdy jednorazowe w granicach jednego miasta (gminy)

papier biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary 6,8 cm × 3,4 cm.

Znane serie:A1-A50; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10; G1-G10.

 

Bilety w cenie 8000 zł

za przejazdy jednorazowe linią E3 na trasie Jastrzębie-Wodzisław-Rybnik

papier biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary 6,4 cm × 3,3 cm.

Znane serie: A1 i A2.

 

 

 

Bilety ważne od 15.03.1994r. do 31.12.1994r.

 

Za przejazdy jednorazowe w granicach jednego miasta (gminy).

Opłata niezależna od długości linii i czasu trwania przejazdu.

Bilety w cenie 5000 zł

sprzedawane w punktach sprzedaży

papier biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary 6,5 cm × 3,4 cm.

Znane serie:A1-A50; B1-B20; C1-C20, D1-D20; E1-E20; F1-F20; G1-G20.

 

Bilety w cenie 6000 zł

sprzedawane przez kierowców w autobusach

papier biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary 6,5 cm × 3,4 cm.

Znane serie: A1-A50; B1-B20.

 

Za przejazdy linią E3 na trasie Jastrzębie – Wodzisław – Rybnik należało kasować dwa bilety przy przejazdach normalnych i jeden bilet przy przejazdach ulgowych. Ten system opłat pozostał do czasu wprowadzenia taryfy czasowej.

 

 

 

Bilety ważne od 01.01.1995r. do 31.04.1995r.

 

Za przejazdy jednorazowe w granicach jednego miasta (gminy).

Opłata niezależna od długości linii i czasu trwania przejazdu.

 

Bilety w cenie 60 gr/6000 stare zł

sprzedawane w punktach sprzedaży

papier biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary 6,5 cm × 3,4 cm.

Znane serie:A1-A50; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10; G1-G10.

 

Bilety w cenie 70 gr/7000 stare zł

sprzedawane przez kierowców w autobusach

papier biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary 6,5 cm × 3,4 cm.

Znane serie: A1-A30; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10.

 

 

 

Bilety ważne od 01.05.1995r. do 30.06.1995r.

 

Za przejazdy jednorazowe w granicach jednego miasta (gminy).

Opłata niezależna od długości linii i czasu trwania przejazdu.

 

Bilety w cenie 60 gr/6000 stare zł

sprzedawane w punktach sprzedaży

papier biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary 6,5 cm × 3,4 cm.

Znane serie:A1-A50; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10; G1-G10.

 

Bilety w cenie 70 gr/7000 stare zł

sprzedawane przez kierowców w autobusach

papier biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary 6,5 cm × 3,4 cm.

Znane serie:A1-A50; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10.

 

 

 

Bilety ważne od 01.07.1995r. do 31.12.1995r.

 

Za przejazdy jednorazowe w granicach jednego miasta (gminy).

Opłata niezależna od długości linii i czasu trwania przejazdu.

 

Bilety w cenie 70 gr/7000 stare zł

sprzedawane w punktach sprzedaży

papier biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary 6,5 cm × 3,4 cm.

Znane serie:A1-A50; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10; G1-G10.

 

Bilety w cenie 80 gr/8000 stare zł

sprzedawane przez kierowców w autobusach

papier biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary 6,5 cm × 3,4 cm.

Znane serie:A1-A50; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10.

 

 

 

Bilety ważne od 01.01.1996r. do 31.03.1996r.

 

Za przejazdy jednorazowe w granicach jednego miasta (gminy).

Opłata niezależna od długości linii i czasu trwania przejazdu.

 

Bilety w cenie 70 gr/7000 zł

sprzedawane w punktach sprzedaży

papier biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary 6,5 cm × 3,4 cm.

Znane serie:A1-A50; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10; G1-G10.

 

Bilety w cenie 80 gr/8000 zł

sprzedawane przez kierowców w autobusach

papier biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary 6,5 cm × 3,4 cm.

Znane serie:A1-A50; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10.

 

 

 

Bilety ważne od 01.04.1996r. do 30.09.1996r.

 

Za przejazdy jednorazowe w granicach jednego miasta (gminy).

Opłata niezależna od długości linii i czasu trwania przejazdu, do dnia wprowadzenia taryfy czasowej.

Bilety w cenie 80 gr/8000 zł

sprzedawane w punktach sprzedaży

papier biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary 6,5 cm × 3,4 cm.

Znane serie:A1-A50; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10; G1-G10.

 

Bilety w cenie 90 gr/9000 zł

sprzedawane przez kierowców w autobusach

papier biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary 6,5 cm × 3,4 cm.

Znane serie:A1-A50; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10.

 

 

 

Wprowadzenie taryfy czasowej od 01.08.1996r.

 

Przejazdy jednorazowe do 20 minut w cenie 80 gr. i 90 gr.

Przejazdy jednorazowe powyżej 20 minut w cenie 1 zł i 1,10 zł.

 

Wprowadzono nowy wzór biletu za przejazdy powyżej 20 minut.

Bilety w cenie 1 zł/10.000

sprzedawane w punktach sprzedaży

papier biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary 6,5 cm × 3,4 cm.

Znane serie:A1-A20; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10; G1-G10.

 

Bilety w cenie 1,10 zł/11.000

sprzedawane przez kierowców w autobusach

papier biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary 6,5 cm × 3,4 cm.

Znane serie:A1-A10; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10.

 

Uwaga. Zmieniono opłatę za przejazdy pośpieszną linią E3.

Za przejazdy normalne na trasie Jastrzębie – Wodzisław lub Wodzisław – Rybnik należało kasować 2 bilety jak za przejazd do 20 minut, natomiast na trasie Jastrzębie – Rybnik 2 bilety jak za przejazd powyżej 20 minut. Przejazdy ulgowe niższe o 50%. Ten system opłat funkcjonuje do dnia dzisiejszego.

 

 

 

Bilety ważne od 01.10.1996r. do 31.12.1996r.

 

Za przejazdy jednorazowe w ramach obowiązującej taryfy czasowej.

 

Bilety sprzedawane w punktach stacjonarnych.

 

Bilet w cenie 80 gr/8.000 zł (do 20 minut)

papier biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary 6,5 cm × 3,4 cm.

Znane serie:A1-A50; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10; G1-G10.

 

Bilet w cenie 1 zł/10.000 (powyżej 20 minut)

papier biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary 6,5 cm × 3,4 cm.

Znane serie:A1-A50; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10.

 

 

Bilety sprzedawane przez kierowców  w autobusach.

 

Bilet w cenie 90 gr/9.000 zł (do 20 minut)

papier biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary 6,5 cm × 3,4 cm.

Znane serie:A1-A50; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10; G1-G10.

 

Bilet w cenie 1,10 zł/11.000 (powyżej 20 minut)

papier biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary 6,5 cm × 3,4 cm.

Znane serie:A1-A50; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10.

 

Uwaga.

Nowe bilety na odwrotnej stronie mają informacje o obowiązującej taryfie czasowej.

 

 

 

Bilety ważne od 01.01.1997r. do 31.10.1997r.

 

Za przejazdy jednorazowe w ramach obowiązującej taryfy czasowej.

 

Bilety sprzedawane w punktach stacjonarnych.

 

Bilet w cenie 1 zł (do 20 minut)

papier biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary 6,5 cm × 3,4 cm.

Znane serie:A1-A50; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10.

 

Bilet w cenie 1,20 zł (powyżej 20 minut)

papier biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary 6,5 cm × 3,4 cm.

Znane serie:A1-A50; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10.

 

 

Bilety sprzedawane przez kierowców w autobusach.

 

Bilet w cenie 1,10 zł (do 20 minut)

papier biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary 6,5 cm × 3,4 cm. Znane serie:A1-A50; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10.

 

Bilet w cenie 1,30 zł (powyżej 20 minut)

.papier biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary 6,5 cm × 3,4 cm. Znane serie:A1-A50; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10.

 

Uwaga.

Nowe bilety na odwrotnej stronie mają informacje o aktualnie obowiązującej taryfie czasowej.

 

 

 

Bilety ważne od 01.11.1997r. do 31.12.1998r.

 

Za przejazdy jednorazowe w ramach obowiązującej taryfy czasowej.

 

Bilety sprzedawane w punktach stacjonarnych.

Bilet w cenie 1,20 zł (do 20 minut)

papier biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary 6,8 cm × 3,6 cm. Znane serie: AA0-AA6

 

Bilet w cenie 1,40 zł (powyżej 20 minut)

papier biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary 6,8 cm × 3,6 cm. Znane serie: AA0, AA1

wprowadzone do sprzedaży w dwóch odmianach kolorystycznych.

 

 

Bilety sprzedawane przez kierowców w autobusach.

Bilet w cenie 1,30 zł (do 20 minut)

papier biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary 6,8 cm × 3,6 cm. Znane serie: AA0, AA1, AA2

 

Bilet w cenie 1,50 zł (powyżej 20 minut)

papier biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary 6,8 cm × 3,6 cm. Znane serie: AA0, AA1

 

 

 

Bilety ważne od 01.01.1999r. do 31.09.1999r.

 

Za przejazdy jednorazowe w ramach obowiązującej taryfy czasowej.

 

Bilety sprzedawane w punktach stacjonarnych.

 

 

Bilet sprzedawany przez kierowców w autobusach.

 

Bilet w cenie 1,40 zł (do 20 minut)

papier biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary 6,7 cm × 3,5 cm. Znane serie: AB, AC, AE.

 

Bilet w cenie 1,60 zł (powyżej 20 minut)

papier biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary 6,7 cm × 3,5 cm. Znane serie: AB, AC.

 

Bilet w cenie 1,80 zł (bez względu na czas trwania jazdy)

papier biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary 6,7 cm × 3,5 cm. Znana seria AB.

 

Bilety sprzedawane w punktach stacjonarnych na odwrotnej stronie mają informację o obowiązującej taryfie czasowej natomiast bilety sprzedawane przez kierowców w autobusach mają czarny podłużny napis „Przesiadka unieważnia bilet”

 

Odwrotne strony biletów.

 

 

 

Bilety ważne od 01.10.1999r. do 29.02.2000r.

 

Za przejazdy jednorazowe w ramach obowiązującej taryfy czasowej.

 

Bilety sprzedawane w punktach stacjonarnych.

 

 

Bilet sprzedawany przez kierowców w autobusach.

 

Bilet w cenie 1,60 zł (do 20 minut)

papier biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary 6,7 cm × 3,5 cm. Znana seria: AB.

 

Bilet w cenie 1,80 zł (powyżej 20 minut)

papier biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary 6,7 cm × 3,5 cm. Znana seria: AC.

 

Bilet w cenie 2,00 zł (bez względu na czas trwania jazdy)

papier biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary 6,7 cm × 3,5 cm. Znana seria AB.

 

Bilety sprzedawane w punktach stacjonarnych w cenie 1,60 zł mają informację o obowiązującej taryfie czasowej.

Natomiast bilety w cenie 1,80 zł i 2,00 zł mają czerwony podłużny napis w dwóch wierszach „Przesiadka unieważnia bilet”.

 

Odwrotne strony biletów.

 

 

 

Bilety ważne od 01.03.2000r. do 28.02.2001r.

 

Bilety sprzedawane w punktach stacjonarnych.

 

Za przejazdy jednorazowe w czasie do 20 minut.

 

Za przejazdy jednorazowe w czasie powyżej 20 minut.

 

 

Bilety sprzedawane przez kierowców w autobusach.

 

Za przejazdy jednorazowe niezależnie od czasu trwania przejazdu.

Wszystkie bilety posiadają numerację siedmiocyfrową z oznaczeniem serii AB. Na odwrotnych stronach biletów sprzedawanych w punktach stacjonarnych informacja o obowiązującej taryfie czasowej. Bilety sprzedawane przez kierowców posiadają czerwony nadruk „Przesiadka unieważnia bilet”.

 

 

 

Bilety ważne od 01.03.2001r. do 31.12.2001r.

 

Bilety sprzedawane w punktach stacjonarnych.

 

Za przejazdy jednorazowe w czasie do 20 minut.

 

Za przejazdy jednorazowe w czasie powyżej 20 minut.

 

 

Bilety sprzedawane przez kierowców w autobusach.

 

Za przejazdy jednorazowe niezależnie od czasu trwania przejazdu.

 

 

Wszystkie bilety posiadają numerację siedmiocyfrową z oznaczeniem serii AB. Na odwrotnych stronach biletów sprzedawanych w punktach stacjonarnych informacja o obowiązującej taryfie czasowej. Bilety sprzedawane przez kierowców posiadają czerwony nadruk „Przesiadka unieważnia bilet”.

 

 

 

Bilety ważne od 01.01.2002r. do 31.01.2003r.

 

Bilety sprzedawane w punktach stacjonarnych.

 

Za przejazdy jednorazowe w czasie do 20 minut.

 

Za przejazdy jednorazowe w czasie powyżej 20 minut.

 

 

Bilety sprzedawane przez kierowców w autobusach.

 

Za przejazdy jednorazowe niezależnie od czasu trwania przejazdu.

 

 

Wszystkie bilety posiadają numerację siedmiocyfrową z oznaczeniem serii AB. Na odwrotnych stronach biletów sprzedawanych w punktach stacjonarnych informacja o obowiązującej taryfie czasowej. Bilety sprzedawane przez kierowców mają nadruk „Przesiadka unieważnia bilet”.

 

 

 

Bilety ważne od 01.02.2003r. do 30.11.2003r.

 

Bilety sprzedawane w punktach stacjonarnych.

 

Za przejazdy jednorazowe w czasie do 20 minut.

 

Za przejazdy jednorazowe w czasie powyżej 20 minut.

 

 

Bilety sprzedawane przez kierowców w autobusach.

 

Za przejazdy jednorazowe niezależnie od czasu trwania przejazdu.

 

Wszystkie bilety posiadają numerację siedmiocyfrową z oznaczeniem serii AB. Na odwrotnych stronach biletów sprzedawanych w punktach stacjonarnych informacja o obowiązującej taryfie czasowej. Bilety sprzedawane przez kierowców mają nadruk „Przesiadka unieważnia bilet”.

 

 

 

Bilety ważne od 01.12.2003r. do 15.04.2005r.

 

Bilety sprzedawane w punktach stacjonarnych.

 

Wprowadzono przejazdy jednorazowe w czasie do 10 minut w cenie 1,60 zł. Przy przejazdach tych należało kasować bilety ulgowe obowiązujące przy przejazdach powyżej 20 minut.

 

Za przejazdy jednorazowe w czasie do 20 minut.

 

Za przejazdy jednorazowe w czasie powyżej 20 minut.

 

 

 

Bilety sprzedawane przez kierowców w autobusach.

 

Za przejazdy jednorazowe niezależnie od czasu trwania przejazdu.

 

Wszystkie bilety posiadają numerację siedmiocyfrową z oznaczeniem serii AB. Na odwrotnych stronach biletów sprzedawanych w punktach stacjonarnych informacja o obowiązującej taryfie czasowej. Bilety sprzedawane przez kierowców mają nadruk „Przesiadka unieważnia bilet”.

 

 

 

Bilety ważne od 15.04.2005r. do 30.11.2005r.

 

Bilety sprzedawane w punktach stacjonarnych.

 

Za przejazdy jednorazowe w czasie do 20 minut.

 

Za przejazdy jednorazowe w czasie powyżej 20 minut.

 

 

 

 

Bilety sprzedawane przez kierowców w autobusach.

 

Za przejazdy jednorazowe niezależnie od czasu trwania przejazdu.

 

Wszystkie bilety posiadają numerację siedmiocyfrową z oznaczeniem serii AB. Na stronach głównych z prawej strony biletu wprowadzono zabezpieczenie w postaci cienkiej folii. Na odwrotnych stronach biletów sprzedawanych w punktach stacjonarnych informacja o obowiązującej taryfie czasowej. Bilety sprzedawane przez kierowców mają nadruk „Przesiadka unieważnia bilet”.

 

 

 

Bilety ważne od 01.12.2005r. do ………………..r.

 

Bilety sprzedawane w punktach stacjonarnych.

 

Za przejazdy jednorazowe w czasie do 20 minut.

 

Za przejazdy jednorazowe w czasie powyżej 20 minut.

 

 

Bilety sprzedawane przez kierowców w autobusach.

 

Za przejazdy jednorazowe niezależnie od czasu trwania przejazdu.

 

Wszystkie bilety posiadają numerację siedmiocyfrową z oznaczeniem serii AB. Na odwrotnych stronach biletów sprzedawanych w punktach stacjonarnych informacja o obowiązującej taryfie czasowej. Bilety sprzedawane przez kierowców mają nadruk „Przesiadka unieważnia bilet”.

 

 

 

BILETY DZIENNE I DOBOWE

 

 

 

BILETY DZIENNE

 

Bilet dzienny wprowadzony do sprzedaży od 01.08.2002 roku

 

Bilety ważne od 01.08.2002r. do 31.01.2003r.

 

 

 

 

Bilety ważne od 01.02.2003r. do 30.11.2003r.

 

 

 

 

BILETY DOBOWE

 

Bilety ważne od 01.12.2003r. do 30.11.2006r.

 

 

 

 

Bilety ważne od 01.12.2006r. do ………………….