BILETY
KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ
1991 - 2007
MIEDZYGMINNEGO ZWIĄZKU
KOMUNIKACYJNEGO
z siedzibą
w Jastrzębiu Zdroju.
Ważne na obszarze miast:
Jastrzębie Zdrój, Wodzisław Śląski,
Żory
i okolicznych gmin.
OPRACOWAŁ
Wiesław Stelmaszczyk
Jastrzębie Zdrój
Maj 2007r.
WSTĘP
Niniejsze opracowanie ma na celu przybliżenie i pogłębienie
wiedzy o biletach komunikacji miejskiej w Jastrzębiu Zdroju i okolicach ze
szczególnym uwzględnieniem okresu z lat 1991 – 2007. Konstrukcja opracowania
opiera się na założeniu, iż ma ono służyć przede wszystkim kolekcjonerom
biletów komunikacji miejskiej oraz wszystkim zainteresowanym komunikacją
zbiorową w Polsce.
Zbieranie biletów komunikacji miejskiej nie jest jeszcze w
Polsce tak popularne jak zbieranie znaczków pocztowych, monet czy kart
telefonicznych. O tej osobliwej formie zbieractwa prawie wcale się u nas nie
mówiło. Pierwszą propozycją na ten temat był rozdział w „Przewodniku
kolekcjonera” Przemysława Burcharda i Eugeniusza Głowina, wydanym przez Iskry”
w 1966r. I chociaż zbieranie biletów komunikacji miejskiej ma już ponad
50-letnią historię to z początku zajmowało się tym niewiele osób. Przez długi
czas mało efektowne bilety komunikacji miejskiej nie wzbudzały zainteresowania
takiego jak np. znaczki pocztowe. Bilet przechowywany jest tak długo w portfelu
czy kieszeni aż nie zostanie skasowany. Po wykorzystaniu wędruje do kosza na
śmietnik. Chociaż drukowane w olbrzymich ilościach rzadko się zachowują i to
tylko w niewielu egzemplarzach. Te najstarsze są już dziś rzadkością na rynku
kolekcjonerskim, a bilety z XIX wieku są już dziś rarytasami, jednakże ze
względu na wciąż jeszcze niewielką rzeszę kolekcjonerów można je czasem kupić
po przystępnych cenach. W okresie ostatniego piętnastolecia obserwujemy
zjawisko coraz większego zainteresowania kolekcjonerskiego biletami komunikacji
miejskiej w Polsce. Zainteresowanie to wzrosło od czasu, gdy na początku lat
90-tych wraz z procesem zmian ustrojowych w Polsce rozpoczął się również
podział państwowych Zakładów Komunikacji Miejskiej. Nowe przepisy o reformie
samorządowej nałożyły na gminy obowiązek zaspokojenia zbiorowych potrzeb
lokalnej wspólnoty w tym również zapewnienia komunikacji miejskiej na swoim
terenie jako zadania własne gmin. Jednocześnie na gminy przeszła gestia ustalania
cen za przejazdy i obowiązek zapewnienia ich dofinansowania. Wraz z
zaprzestaniem emisji biletów ważnych na cały kraj, nowo powstałe
przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej poszczególnych miast rozpoczęły
rozprowadzanie własnych biletów. Pojawienie się tak dużej ilości nowego rodzaju
biletów wyzwoliło w wielu osobach nową pasję kolekcjonerską. Jest to fakt
nadzwyczaj pozytywny z uwagi na poznawczy charakter tych zainteresowań
zwłaszcza dla młodego pokolenia.
Decydując się na zbieranie biletów komunikacji miejskiej
należy pamiętać, że komunikacja miejska w Polsce ma już ponad stuletnią
historię, w której przyjmuje się chronologicznie VI okresów: I – do 1914r.,II –
1914-1921, III – 1921-1939, IV – 1939-1945, V – 1945-1991 i VI okres od 1991
roku. Wewnątrz tych okresów w zbiorze możemy uwzględnić podział na poszczególne
miasta, z wyjątkiem lat 1976 – 1991 gdzie bilety były ważne na cały kraj. W
ramach podziału na poszczególne miasta bilety w zbiorze powinny być ułożone w
kolejności wprowadzania ich do sprzedaży z oznaczeniem dat, w których
obowiązywały. Taki układ biletów w zbiorze jest przejrzysty i pozwala na
szybkie sprawdzenie czy mamy komplet biletów
Istnieje możliwość wydzielenia grup biletów według rodzaju
trakcji: omnibusy konne, tramwaje konne, tramwaje elektryczne, autobusy,
trolejbusy, podmiejskie koleje parowe, elektryczne i spalinowe koleje
dojazdowe. Następna możliwość klasyfikacji zbioru to podział biletów ze względu
na miejsce ich sprzedaży. Przez wiele lat bilety nabywane w kioskach różniły
się od sprzedawanych przez konduktorów specjalnym nadrukiem np.
„przedsprzedaż”. Do druku używano czcionek o różnych wielkościach kolorach lub
były pieczętowane z odpowiednim napisem. Poza tym, w niektórych miastach do
połowy lat 70-tych istniała możliwość nabycia odpowiedniego biletu z
zamontowanych w pojazdach automatach (Krab). Obecnie bardzo często w większych
miastach spotyka się ustawione w różnych punktach miasta automaty do sprzedaży
biletów. Ponadto istnieje możliwość zakupu biletu u motorniczych tramwajów lub
kierowców autobusów.
Należy zwrócić uwagę, że na przestrzeni tych kilkudziesięciu
lat Zakłady Komunikacji Miejskiej nie tylko dzieliły się, ale również łączyły w
większe grupy, co z pewnością zostawiło swój ślad na rozprowadzanych biletach.
WPROWADZENIE
Początki komunikacji
miejskiej w Jastrzębiu Zdroju sięgają 1974 roku, wtedy to uruchomiono pierwszą
miejską linię autobusową łączącą stary Zdrój z nowo budowanym osiedlem nr 3. Do
1991 roku komunikacja miejska w Jastrzębiu Zdroju wykonywana była przez Zakład
Komunikacyjny nr 9 w ramach struktur Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa
Komunikacyjnego w Katowicach. W 1991 roku WPK zostało podzielone na
Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w oparciu o istniejące Zakłady
Komunikacyjne a w niektórych przypadkach o zajezdnie autobusowe. W Jastrzębiu
Zdroju w miejsce byłego ZK nr 9 powstało Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej
(PKM) z zajezdniami w Jastrzębiu Zdroju, Wodzisławiu Śląskim i Rybniku.
Przedsiębiorstwo to stało się jedynym organizatorem i przewoźnikiem komunikacji
miejskiej na obszarze aglomeracji Rybnickiego Okręgu Przemysłowego (ROP). W
Raciborzu powstało odrębne Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej, które swym
działaniem objęło również okoliczne miejscowości. Z uwagi na zachodzące zmiany
w polskiej gospodarce jak również ze względu na wprowadzenie w życie nowych
przepisów o samorządzie terytorialnym nakazującym gminom przejęcie
odpowiedzialności za zapewnienie komunikacji miejskiej na swoim terenie oraz za
mienie służące temu celowi dziewięć gmin Rybnickiego Okręgu Przemysłowego
utworzyło w dniu 4 kwietnia 1991 roku Międzygminny Związek Komunikacyjny (MZK).
Na siedzibę Związku wybrano Jastrzębie Zdrój, które w lipcu tego samego roku
przystąpiło do MZK.
Pierwsze bilety za przejazdy
jednorazowe wprowadzone do sprzedaży przez PKM w Jastrzębiu Zdroju ukazały się
jeszcze w 1991 roku. Były to bilety dwustronnego kasowania koloru czerwonego w
cenie 3000 zł o wzorze, jaki został przygotowany dla województwa katowickiego.
Za przejazd jednorazowy normalny należało kasować bilet z dwu stron a za
przejazd z ulgą jedną stronę biletu. Jako bilety okresowe używano legitymacji
wzoru ogólnopolskiego z pieczątką PKM i znaczkami WPK Katowice. Wkrótce jednak
pojawiły się znaczki bez żadnego oznaczenia remitenta. Bilety obowiązywały na
terenie działania Przedsiębiorstwa tj. miast i gmin: Jastrzębie Zdrój,
Jejkowice, Czerwonka Leszczyny, Marklowice, Pawłowice, Pszów, Rybnik,
Rydułtowy, Suszec, Świerklany, Wodzisław Śląski i Żory.
W 1992 roku cenę biletu
podwyższono do 4000 zł nie zmieniając jego wzoru. Pod koniec 1992 roku
nastąpiła zmiana wzoru biletu, który obowiązywał do 1993 roku, kiedy to,
Międzygminny Związek Komunikacyjny przejął całość zadań planowania,
organizacji, kontroli i dystrybucji biletów. Nowy wzór biletu wprowadzony do
sprzedaży już z oznaczeniem nowego emitenta wydrukowany został przez firmę
Kwadrat. Cena biletu pozostała bez zmian. Wprowadzono natomiast nowy bilet
również dwustronnego kasowania w cenie 8000 zł. Bilety te były używane za
przejazdy jednorazowe pośpieszną linią E-3 z Jastrzębia Zdroju do Wodzisławia i
Rybnika. Wprowadzono również nowe oddzielne bilety miesięczne: normalne i
ulgowe na wybraną trasę, a nie jak wcześniej na wybrany numer linii
autobusowej. Od 15.03.1994 roku nastąpiła podwyżka cen
biletów za przejazdy jednorazowe: normalne do 5000 zł i ulgowe do 2500 zł.
Nadal są to bilety dwustronnego kasowania. Wzór biletu nie uległ zmianie.
Zrezygnowano z emisji biletów z odrębną ceną na linię E-3, wprowadzono
natomiast bilet dwustronnego kasowania w cenie 6000 zł kolorze pomarańczowym
sprzedawany przez kierowców w autobusach. Nadal cena biletu za przejazdy
jednorazowe jest niezależna od długości linii i czasu trwania jazdy. Od
01.04.1994 roku podwyższono również ceny biletów
miesięcznych i wprowadzono nowy podział z oznaczeniami na bilety docelowe i
sieciowe. Wprowadzono również oddzielny bilet na pośpieszną linię E3 oraz nowy
bilet na okaziciela na wszystkie linie MZK.
Z dniem 1 stycznia 1995 roku
podwyższono cenę i wprowadzono do sprzedaży nowy wzór biletu. W związku z
wprowadzeniem od 01.01.1995 roku denominacji polskiej
złotówki ceny biletów podane są w starych i nowych złotych. Cena biletu
sprzedawanego w punktach sprzedaży za przejazdy jednorazowe normalne wynosiła
60 gr/6000 stare zł, ulgowe 30 gr/3000
stare zł. Bilety sprzedawane przez kierowców w autobusach: normalne w cenie
70gr/7000 stare zł i ulgowe 35 gr/3500 stare zł. W
maju 1995 roku wprowadza się do sprzedaży nowy wzór biletów, który pozostaje
bez zmian (nie licząc zmiany ceny) aż do wprowadzenia taryfy czasowej tj do 01.08.1996r. Wraz z
wprowadzeniem taryfy czasowej zmienił się również wzór i ceny biletów
miesięcznych i dwutygodniowych.
W między czasie z dniem
01.01.1996r. ze Związku wystąpiły gminy Rybnik i
Jejkowice. Rolę organizatora transportu miejskiego na terenie tych gmin
przejęło miasto Rybnik i utworzyło Służbę Transportu Zbiorowego, przemianowaną
później na Zarząd Transportu Zbiorowego.
W niecały miesiąc po
wprowadzeniu taryfy czasowej z dniem 01.10.1996 roku
nie zmieniając cen ujednolicono wzory biletów za przejazdy jednorazowe. Nowe
bilety w odróżnieniu od wcześniejszych na odwrotnej stronie mają nadruk o
obowiązującej taryfie czasowej.
Od 01.01.1997r. nastąpiła podwyżka cen biletów do wysokości 1 zł, za
przejazdy do 20 minut i 1,20 zł za przejazdy powyżej 20 minut. Ceny biletów
sprzedawanych przez kierowców w autobusach wyższe o 10gr.
W 1997 roku do Związku
przystąpiła nowo powstała gmina Radlin.
Z dniem 1 listopada 1997 roku
wprowadzono do sprzedaży bilety za przejazdy jednorazowe o nowym wzorze i o 20
gr. wyższej cenie. Pewną ciekawostką jest tu bilet za przejazdy powyżej 20
minut sprzedawany w kioskach w cenie 1,40 zł, który wyemitowano w dwóch
odmianach kolorystycznych. W miesiąc później od 01.12.1997 roku
nastąpiła kolejna zmiana wzoru biletów miesięcznych i dwutygodniowych, który to
wzór pozostał nie zmieniony do 31.12.2001 roku.
Zmieniały się tylko ceny.
Kolejna podwyżka cen biletów
za przejazdy jednorazowe nastąpiła od 01.01.1999r.
Cena biletu normalnego za przejazd do 20 minut wzrosła do 1,40 zł, a za
przejazd powyżej 20 minut do 1,60 zł. Kierowcy sprzedawali tylko jeden rodzaj
biletów w cenie 1,80 zł bez względu na czas trwania jazdy. Ten system emisji
trzech rodzajów biletów obowiązywał do 29.02.2000 roku.
Dość specyficzna sytuacja
powstała w 1999 roku w zakresie stosowania cen biletów na terenie gminy
Zebrzydowice. Gmina ta była członkiem Związku, jednak po likwidacji KWK
Morcinek oraz spowodowanymi tym trudnościami finansowymi przestała dotować
komunikację miejską. Spowodowało to ograniczenie ilości kursów autobusów i
podwyżkę cen biletów o 100% za przejazdy jednorazowe na terenie gminy
Zebrzydowice. Podwyższono również ceny biletów miesięcznych i dwutygodniowych
do wysokości ceny przejazdu jak na trasie pospiesznej linii E3: Jastrzębie –
Wodzisław lub Wodzisław – Rybnik Znalazło to swe odzwierciedlenie w oznaczeniu
biletu z E3/2 na E3/2/Z. Wcześniej za przejazdy do Zebrzydowic można było
korzystać z biletu S2. Z początkiem lipca 2001 roku gmina Zebrzydowice
przywróciła dotacje do przewozów i cena biletu za przejazdy jednorazowe
obniżyła się do wysokości ceny biletu jak za przejazdy powyżej 20 minut
niezależnie od czasu jazdy. Natomiast z emisji osobnych biletów okresowych
zrezygnowano dopiero od 01.02.2003r.
Od 1 marca 2000 roku wraz z
podwyżką cen wprowadza się 6 rodzajów biletów za przejazdy jednorazowe. Są to
bilety jednostronnego kasowania. W punktach sprzedaży sprzedawane są bilety
jednorazowe za przejazd do 20 minut normalne w cenie 1,80 zł i ulgowe w cenie
0,90 zł, oraz za przejazd powyżej 20 minut normalne w cenie 2,10 zł i ulgowe w
cenie 1,05 zł. Bilety sprzedawane przez kierowców w autobusach bez względu na
czas trwania jazdy: normalne w cenie 2,40 zł i ulgowe w cenie 1,20 zł.
W roku następnym od
01.02.2001 nastąpiła kolejna zmiana wzoru i kolejna
podwyżka cen biletów tym razem o 20 gr. bilety normalne i o 10 gr. bilety
ulgowe. Następna podwyżka cen biletów nastąpiła z dniem 01.01.2002 roku. Bilety normalne podrożały o 10 gr. a bilety ulgowe o 5
gr. Zmienił się również wzór biletów, który z drobnymi zmianami przetrwał do
chwili obecnej tj. 2007r. Od 1 stycznia 2002 roku zmieniono również wzór i ceny
biletów miesięcznych i okresowych. Natomiast od 01 sierpnia 2002 roku
wprowadzono do sprzedaży bilet dzienny w cenie 4,90 zł, którego cena wzrosła od
01.02.2003r. do wysokości 5 zł,
Z dniem 01.02.2003r. podwyższono również ceny prawie wszystkich rodzajów
biletów jednorazowych:
do 20
minut – normalny 2,10 zł, ulgowy 1,20 zł,
powyżej 20
minut – normalny 2,50 zł, ulgowy 1,50 zł
Kierowcy sprzedawali bilety w
cenie: normalny 2,80 zł i ulgowy 1,50 zł niezależnie od czasu przejazdu.
Kolejna podwyżka cen biletów
nastąpiła 1 grudnia 2003r. Wprowadzono strefę do 10 minut w
której cena przejazdu wynosiła 1,60 zł. W strefie tej nie obowiązywały
ulgi. Nowe ceny biletów jednorazowych przedstawiały się następująco:
do 20
minut – normalny 2,10 zł, ulgowy 1,30 zł,
powyżej 20
minut – normalny 2,60 zł, ulgowy 1,60 zł.
U kierowcy niezależnie od
czasu przejazdu: normalny 2,80 zł i ulgowy 1,60 zł. Ulgowe bilety w cenie 1,60
zł obowiązywały również w strefie do 10 minut. Od 01.12.2003r.
zlikwidowano bilet dzienny a w jego miejsce wprowadzono bilet dobowy w cenie 7
złotych. Bilety te w sprzedaży występowały tylko jako przebitki ze starych
zapasów biletów dziennych w cenie 4,90 zł i 5 zł.
Od około 15 kwietnia 2005
roku wprowadzano sukcesywnie bilety zabezpieczone z prawej strony paskiem
folii. Zmieniło się również tło strzałki na biletach.
Następna podwyżka cen biletów
od 01.12.2005r. zrównała ceny biletów za przejazdy
powyżej 20 minut z cenami biletów sprzedawanymi przez kierowców w autobusach.
Nowy cennik biletów jednorazowych:
do 10
minut – normalny 1,70 zł
do 20
minut – normalny 2,20 zł, ulgowy 1,40 zł,
powyżej 20
minut – normalny 2,80 zł, ulgowy 1,70 zł,
U kierowcy – normalny 2,80
zł, ulgowy 1,70 zł.
Z dniem 1 grudnia 2006 roku
obniżona została cena biletu dobowego z 7 zł na 5 zł. Nie wprowadzono jednak
nowego wzoru biletu lecz sprzedawane są stare zapasy
biletów dziennych za 5 zł. Do sprzedaży wprowadzono również bilety tygodniowe:
normalne i ulgowe.
W historii Międzygminnego
Związku Komunikacyjnego przewozy pasażerskie oprócz PKM Jastrzębie Zdrój
wykonywali też inni przewoźnicy, którzy emitowali swoje bilety np. TKKF w Jastrzębiu Zdroju.
Przy omawianiu biletów MZK
Jastrzębie Zdrój należy również wspomnieć o krótkiej emisji biletów dla linii Ż-R (Żory – Rybnik). Linia ta została
uruchomiona od 01.11.2002 roku obsługiwana była
wspólnie przez MZK Jastrzębie i ZTZ Rybnik. Za przejazdy należało kasować
bilety specjalne, które obowiązywały tylko na tej linii autobusowej. W
sprzedaży były bilety za przejazdy jednorazowe oraz bilety miesięczne i
okresowe. Ceny biletów jednorazowych kształtowały się na poziomie cen, jakie aktualnie
obowiązywały w MZK Jastrzębie i ZTZ Rybnik. Przejazd na trasie Żory – Rowień lub Rowień – Rybnik
niezależnie od przejechanych przystanków kosztował: normalny 2,10 zł, ulgowy
1,20 zł. Natomiast na trasie Żory – Rybnik niezależnie od ilości przejechanych
przystanków bilet normalny kosztował 2,50 zł a ulgowy 1,50 zł. Kierowcy
sprzedawali tylko bilety normalne w cenie 3 zł. Od 1 lutego 2003 roku
wprowadzono pewne zmiany i obowiązywały już tylko bilety na trasie Żory –
Rybnik w cenie: 2,10 zł – normalny i 1,20 zł – ulgowy. Kierowcy sprzedawali
tylko bilety normalne w cenie 2,50 zł. Ceny te pozostały niezmienione do czasu
zawieszenia tej linii we wrześniu 2004 roku.
Obsługę tej trasy przejęło
ZTZ Rybnik oraz przewoźnicy prywatni.
Pomimo prawie dwuletniego
istnienia tej linii bilety jednorazowe są dość rzadko spotykane szczególnie te
z pierwszego okresu tj. od 01.11.2002r do 31.01.2003r.
BILETY JEDNORAZOWE
Przedsiębiorstwo
Komunikacji Miejskiej w Jastrzębiu Zdroju.
Bilety
ważne od października 1991r. do lipca 1993r.
Za przejazdy
jednorazowe w granicach jednego miasta (gminy), sprzedawane w punktach
sprzedaży i przez kierowców w autobusach bez względu na czas i trasę przejazdu.
Bilety w cenie 3000
zł.
-
ważne od października 1991r. do marca 1992r.
-
papier biały ze znakiem wodnym,
-
przeciętne wymiary
-
znane serie: A, B, C, D, E, F, G, H, AA, AB, AC,
-
numeracja sześciocyfrowa, wprowadzane do sprzedaży od najniższego numeru.
Bilety w cenie 4000
zł.
-
ważne od kwietnia 1992r. do września 1992r.
-
papier biały ze znakiem wodnym,
-
przeciętne wymiary
-
znane serie: A, B, C, D, E, F, G,
-
numeracja sześciocyfrowa, wprowadzane do sprzedaży od najniższego numeru.
Bilety w cenie 4000
zł.
-
ważne od października 1992r. do sierpnia 1993r.
-
przeciętne wymiary
-
w lewym górnym rogu biletu oznaczenie serii,
-
znane serie: A1, A2, A3, A4, A5, A6, A7,
-
numeracja sześciocyfrowa, wprowadzane do sprzedaży od najwyższego numeru.
Międzygminny
Związek Komunikacyjny z siedzibą
w Jastrzębiu Zdroju
Bilety ważne od września 1993r. do 14.03.1994r.
Bilety
sprzedawane w punktach sprzedaży i przez kierowców w autobusach.
Opłata
niezależna od długości linii i czasu trwania przejazdu.
Bilety
w cenie 4000 zł
za
przejazdy jednorazowe w granicach jednego miasta (gminy)
papier
biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary
Znane
serie:A1-A50; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10; G1-G10.
Bilety
w cenie 8000 zł
za przejazdy
jednorazowe linią E3 na trasie Jastrzębie-Wodzisław-Rybnik
papier
biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary
Znane
serie: A1 i A2.
Bilety ważne od 15.03.1994r. do 31.12.1994r.
Za
przejazdy jednorazowe w granicach jednego miasta (gminy).
Opłata
niezależna od długości linii i czasu trwania przejazdu.
Bilety
w cenie 5000 zł
sprzedawane w punktach sprzedaży
papier biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary
Znane
serie:A1-A50; B1-B20; C1-C20, D1-D20; E1-E20; F1-F20; G1-G20.
Bilety
w cenie 6000 zł
sprzedawane
przez kierowców w autobusach
papier
biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary
Znane
serie: A1-A50; B1-B20.
Za
przejazdy linią E3 na trasie Jastrzębie – Wodzisław – Rybnik należało kasować dwa
bilety przy przejazdach normalnych i jeden bilet przy przejazdach ulgowych. Ten
system opłat pozostał do czasu wprowadzenia taryfy czasowej.
Bilety ważne od 01.01.1995r. do 31.04.1995r.
Za
przejazdy jednorazowe w granicach jednego miasta (gminy).
Opłata
niezależna od długości linii i czasu trwania przejazdu.
Bilety
w cenie 60 gr/6000 stare zł
sprzedawane w punktach sprzedaży
papier
biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary
Znane
serie:A1-A50; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10; G1-G10.
Bilety
w cenie 70 gr/7000 stare zł
sprzedawane
przez kierowców w autobusach
papier
biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary
Znane
serie: A1-A30; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10.
Bilety ważne od 01.05.1995r. do 30.06.1995r.
Za
przejazdy jednorazowe w granicach jednego miasta (gminy).
Opłata
niezależna od długości linii i czasu trwania przejazdu.
Bilety
w cenie 60 gr/6000 stare zł
sprzedawane w punktach sprzedaży
papier biały
ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary
Znane
serie:A1-A50; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10; G1-G10.
Bilety
w cenie 70 gr/7000 stare zł
sprzedawane
przez kierowców w autobusach
papier
biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary
Znane
serie:A1-A50; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10.
Bilety ważne od 01.07.1995r. do 31.12.1995r.
Za
przejazdy jednorazowe w granicach jednego miasta (gminy).
Opłata
niezależna od długości linii i czasu trwania przejazdu.
Bilety
w cenie 70 gr/7000 stare zł
sprzedawane w punktach sprzedaży
papier
biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary
Znane
serie:A1-A50; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10; G1-G10.
Bilety
w cenie 80 gr/8000 stare zł
sprzedawane
przez kierowców w autobusach
papier
biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary
Znane
serie:A1-A50; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10.
Bilety ważne od 01.01.1996r. do 31.03.1996r.
Za przejazdy
jednorazowe w granicach jednego miasta (gminy).
Opłata
niezależna od długości linii i czasu trwania przejazdu.
Bilety
w cenie 70 gr/7000 zł
sprzedawane w punktach sprzedaży
papier
biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary
Znane
serie:A1-A50; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10; G1-G10.
Bilety
w cenie 80 gr/8000 zł
sprzedawane
przez kierowców w autobusach
papier
biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary
Znane
serie:A1-A50; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10.
Bilety ważne od 01.04.1996r. do 30.09.1996r.
Za
przejazdy jednorazowe w granicach jednego miasta (gminy).
Opłata
niezależna od długości linii i czasu trwania przejazdu, do dnia wprowadzenia
taryfy czasowej.
Bilety
w cenie 80 gr/8000 zł
sprzedawane w punktach sprzedaży
papier
biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary
Znane
serie:A1-A50; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10; G1-G10.
Bilety
w cenie 90 gr/9000 zł
sprzedawane
przez kierowców w autobusach
papier biały
ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary
Znane
serie:A1-A50; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10.
Wprowadzenie
taryfy czasowej od 01.08.1996r.
Przejazdy
jednorazowe do 20 minut w cenie 80 gr. i 90 gr.
Przejazdy
jednorazowe powyżej 20 minut w cenie 1 zł i 1,10 zł.
Wprowadzono
nowy wzór biletu za przejazdy powyżej 20 minut.
Bilety
w cenie 1 zł/10.000 zł
sprzedawane w punktach sprzedaży
papier
biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary
Znane
serie:A1-A20; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10; G1-G10.
Bilety
w cenie 1,10 zł/11.000 zł
sprzedawane
przez kierowców w autobusach
papier
biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary
Znane
serie:A1-A10; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10.
Uwaga. Zmieniono opłatę za przejazdy pośpieszną linią
E3.
Za
przejazdy normalne na trasie Jastrzębie – Wodzisław lub Wodzisław – Rybnik
należało kasować 2 bilety jak za przejazd do 20 minut, natomiast na trasie
Jastrzębie – Rybnik 2 bilety jak za przejazd powyżej 20 minut. Przejazdy ulgowe
niższe o 50%. Ten system opłat funkcjonuje do dnia dzisiejszego.
Bilety ważne od 01.10.1996r. do 31.12.1996r.
Za
przejazdy jednorazowe w ramach obowiązującej taryfy czasowej.
Bilety
sprzedawane w punktach stacjonarnych.
Bilet
w cenie 80 gr/8.000 zł (do
20 minut)
papier
biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary
Znane
serie:A1-A50; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10; G1-G10.
Bilet
w cenie 1 zł/10.000 zł
(powyżej 20 minut)
papier
biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary
Znane
serie:A1-A50; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10.
Bilety
sprzedawane przez kierowców
w autobusach.
Bilet
w cenie 90 gr/9.000 zł (do
20 minut)
papier
biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary
Znane
serie:A1-A50; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10; G1-G10.
Bilet
w cenie 1,10 zł/11.000 zł
(powyżej 20 minut)
papier
biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary
Znane
serie:A1-A50; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10.
Uwaga.
Nowe
bilety na odwrotnej stronie mają informacje o obowiązującej taryfie czasowej.
Bilety ważne od 01.01.1997r. do 31.10.1997r.
Za
przejazdy jednorazowe w ramach obowiązującej taryfy czasowej.
Bilety
sprzedawane w punktach stacjonarnych.
Bilet
w cenie 1 zł (do 20 minut)
papier
biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary
Znane
serie:A1-A50; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10.
Bilet
w cenie 1,20 zł (powyżej 20 minut)
papier
biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary
Znane
serie:A1-A50; B1-B10; C1-C10; D1-D10; E1-E10; F1-F10.
Bilety
sprzedawane przez kierowców w autobusach.
Bilet
w cenie 1,10 zł (do 20 minut)
papier
biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary
Bilet
w cenie 1,30 zł (powyżej 20 minut)
.papier biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary
Uwaga.
Nowe bilety
na odwrotnej stronie mają informacje o aktualnie obowiązującej taryfie
czasowej.
Bilety ważne od 01.11.1997r. do 31.12.1998r.
Za
przejazdy jednorazowe w ramach obowiązującej taryfy czasowej.
Bilety
sprzedawane w punktach stacjonarnych.
Bilet
w cenie 1,20 zł (do 20 minut)
papier
biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary
Bilet
w cenie 1,40 zł (powyżej 20 minut)
papier
biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary
wprowadzone do
sprzedaży w dwóch odmianach kolorystycznych.
Bilety
sprzedawane przez kierowców w autobusach.
Bilet
w cenie 1,30 zł (do 20 minut)
papier
biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary
Bilet
w cenie 1,50 zł (powyżej 20 minut)
papier
biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary
Bilety ważne od 01.01.1999r. do 31.09.1999r.
Za
przejazdy jednorazowe w ramach obowiązującej taryfy czasowej.
Bilety
sprzedawane w punktach stacjonarnych.
Bilet
sprzedawany przez kierowców w autobusach.
Bilet
w cenie 1,40 zł (do 20 minut)
papier
biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary
Bilet
w cenie 1,60 zł (powyżej 20 minut)
papier
biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary
Bilet
w cenie 1,80 zł (bez względu na czas trwania
jazdy)
papier
biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary
Bilety
sprzedawane w punktach stacjonarnych na odwrotnej stronie mają informację o
obowiązującej taryfie czasowej natomiast bilety sprzedawane przez kierowców w
autobusach mają czarny podłużny napis „Przesiadka unieważnia bilet”
Odwrotne
strony biletów.
Bilety ważne od 01.10.1999r. do 29.02.2000r.
Za
przejazdy jednorazowe w ramach obowiązującej taryfy czasowej.
Bilety
sprzedawane w punktach stacjonarnych.
Bilet
sprzedawany przez kierowców w autobusach.
Bilet
w cenie 1,60 zł (do 20 minut)
papier biały
ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary
Bilet
w cenie 1,80 zł (powyżej 20 minut)
papier
biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary
Bilet
w cenie 2,00 zł (bez względu na czas trwania jazdy)
papier
biały ze znakiem wodnym, przeciętne wymiary
Bilety
sprzedawane w punktach stacjonarnych w cenie 1,60 zł mają informację o
obowiązującej taryfie czasowej.
Natomiast
bilety w cenie 1,80 zł i 2,00 zł mają czerwony podłużny napis w dwóch wierszach
„Przesiadka unieważnia bilet”.
Odwrotne
strony biletów.
Bilety ważne od 01.03.2000r. do 28.02.2001r.
Bilety
sprzedawane w punktach stacjonarnych.
Za
przejazdy jednorazowe w czasie do 20 minut.
Za przejazdy
jednorazowe w czasie powyżej 20 minut.
Bilety
sprzedawane przez kierowców w autobusach.
Za
przejazdy jednorazowe niezależnie od czasu trwania przejazdu.
Wszystkie
bilety posiadają numerację siedmiocyfrową z oznaczeniem serii AB. Na odwrotnych
stronach biletów sprzedawanych w punktach stacjonarnych informacja o obowiązującej
taryfie czasowej. Bilety sprzedawane przez kierowców posiadają czerwony nadruk
„Przesiadka unieważnia bilet”.
Bilety ważne od 01.03.2001r. do 31.12.2001r.
Bilety
sprzedawane w punktach stacjonarnych.
Za
przejazdy jednorazowe w czasie do 20 minut.
Za
przejazdy jednorazowe w czasie powyżej 20 minut.
Bilety
sprzedawane przez kierowców w autobusach.
Za
przejazdy jednorazowe niezależnie od czasu trwania przejazdu.
Wszystkie
bilety posiadają numerację siedmiocyfrową z oznaczeniem serii AB. Na odwrotnych
stronach biletów sprzedawanych w punktach stacjonarnych informacja o obowiązującej
taryfie czasowej. Bilety sprzedawane przez kierowców posiadają czerwony nadruk
„Przesiadka unieważnia bilet”.
Bilety ważne od 01.01.2002r. do 31.01.2003r.
Bilety
sprzedawane w punktach stacjonarnych.
Za
przejazdy jednorazowe w czasie do 20 minut.
Za
przejazdy jednorazowe w czasie powyżej 20 minut.
Bilety
sprzedawane przez kierowców w autobusach.
Za
przejazdy jednorazowe niezależnie od czasu trwania przejazdu.
Wszystkie
bilety posiadają numerację siedmiocyfrową z oznaczeniem serii AB. Na odwrotnych
stronach biletów sprzedawanych w punktach stacjonarnych informacja o obowiązującej
taryfie czasowej. Bilety sprzedawane przez kierowców mają nadruk „Przesiadka
unieważnia bilet”.
Bilety ważne od 01.02.2003r. do 30.11.2003r.
Bilety
sprzedawane w punktach stacjonarnych.
Za
przejazdy jednorazowe w czasie do 20 minut.
Za
przejazdy jednorazowe w czasie powyżej 20 minut.
Bilety
sprzedawane przez kierowców w autobusach.
Za
przejazdy jednorazowe niezależnie od czasu trwania przejazdu.
Wszystkie
bilety posiadają numerację siedmiocyfrową z oznaczeniem serii AB. Na odwrotnych
stronach biletów sprzedawanych w punktach stacjonarnych informacja o obowiązującej
taryfie czasowej. Bilety sprzedawane przez kierowców mają nadruk „Przesiadka
unieważnia bilet”.
Bilety ważne od 01.12.2003r. do 15.04.2005r.
Bilety
sprzedawane w punktach stacjonarnych.
Wprowadzono
przejazdy jednorazowe w czasie do 10 minut w cenie 1,60 zł. Przy przejazdach
tych należało kasować bilety ulgowe obowiązujące przy przejazdach powyżej 20
minut.
Za
przejazdy jednorazowe w czasie do 20 minut.
Za
przejazdy jednorazowe w czasie powyżej 20 minut.
Bilety
sprzedawane przez kierowców w autobusach.
Za
przejazdy jednorazowe niezależnie od czasu trwania przejazdu.
Wszystkie
bilety posiadają numerację siedmiocyfrową z oznaczeniem serii AB. Na odwrotnych stronach biletów
sprzedawanych w punktach stacjonarnych informacja o obowiązującej
taryfie czasowej. Bilety sprzedawane przez kierowców mają nadruk „Przesiadka
unieważnia bilet”.
Bilety ważne od 15.04.2005r. do 30.11.2005r.
Bilety
sprzedawane w punktach stacjonarnych.
Za przejazdy
jednorazowe w czasie do 20 minut.
Za
przejazdy jednorazowe w czasie powyżej 20 minut.
Bilety
sprzedawane przez kierowców w autobusach.
Za
przejazdy jednorazowe niezależnie od czasu trwania przejazdu.
Wszystkie
bilety posiadają numerację siedmiocyfrową z oznaczeniem serii AB. Na stronach głównych z prawej strony
biletu wprowadzono zabezpieczenie w postaci cienkiej folii. Na odwrotnych
stronach biletów sprzedawanych w punktach stacjonarnych informacja o obowiązującej
taryfie czasowej. Bilety sprzedawane przez kierowców mają nadruk „Przesiadka
unieważnia bilet”.
Bilety ważne od 01.12.2005r. do ………………..r.
Bilety
sprzedawane w punktach stacjonarnych.
Za
przejazdy jednorazowe w czasie do 20 minut.
Za
przejazdy jednorazowe w czasie powyżej 20 minut.
Bilety
sprzedawane przez kierowców w autobusach.
Za
przejazdy jednorazowe niezależnie od czasu trwania przejazdu.
Wszystkie
bilety posiadają numerację siedmiocyfrową z oznaczeniem serii AB. Na odwrotnych stronach biletów sprzedawanych
w punktach stacjonarnych informacja o obowiązującej
taryfie czasowej. Bilety sprzedawane przez kierowców mają nadruk „Przesiadka
unieważnia bilet”.
BILETY DZIENNE
I DOBOWE
BILETY
DZIENNE
Bilet
dzienny wprowadzony do sprzedaży od 01.08.2002 roku
Bilety ważne od 01.08.2002r. do 31.01.2003r.
Bilety ważne od 01.02.2003r. do 30.11.2003r.
BILETY
DOBOWE
Bilety ważne od 01.12.2003r. do 30.11.2006r.
Bilety ważne od 01.12.2006r. do ………………….